SP-zwartboek legt misstanden daklozenopvang bloot

20 november 2021

SP-zwartboek legt misstanden daklozenopvang bloot

Foto: Wim Hoogervorst

Donderdag 18 november hebben we het zwartboek over de misstanden in de daklozenopvang in centrumgemeente Hoorn naar de zeven West-Friese gemeentehuizen gebracht met een exemplaar voor elk raadslid, voor elke wethouder en voor elke burgemeester.

Eerste aanleiding om eens op onderzoek uit te gaan naar de situatie rondom dak- en thuislozen was de situatie in Enkhuizen rondom de zogenoemde ‘economisch’ daklozen.

Mensen met een inkomen, maar zonder woning en de vaak schrijnende situatie waarin men kan belanden. Het besef dat het lijntje tussen een dak boven je hoofd hebben en dakloos zijn in een rijk land als Nederland flinterdun is. Vaak staat dat niet zo op het netvlies. Wij wilden graag de verhalen ophalen en opschrijven, om het besef te krijgen wat er nu daadwerkelijk op dit gebied speelt.

Naarmate we meer mensen interviewden kwam ook bij ons het besef dat ‘economisch dakloos-zijn’ eigenlijk niet bestaat. Wanneer iemand ‘economisch dakloos’ is, is hij of zij ook ‘gewoon dakloos’ en zijn de gevolgen ernstig.

Of men nu arbeidsmigrant is, een vaste baan heeft en al jaren particulier huurt en geen nieuwe huurwoning meer kan vinden. Of een jonge man of vrouw bent, al dan uit de jeugdzorg, die geen onderdak meer heeft. Of een gescheiden vader, die niet in een vechtscheiding wil belanden en de gezamelijke woning verlaat. Of gewoon iets niet heel slims heeft gedaan en daardoor op straat belandt - de verhalen staan erin.

In de regio West-Friesland is het zo geregeld dat Hoorn vooralsnog centrumgemeente is voor de dak- en thuislozenopvang en maatschappelijke opvang.

In principe sturen de zeven Westfriese gemeenten hun daklozen daar naartoe voor een slaapplaats.

Het was dus logisch om ook hen te interviewen die daar wonen of gewoond hebben.

Wij zijn enorm geschrokken van de verhalen die wij hoorden. Over hoe wij het in West-Friesland hebben geregeld en waar wij geen kennis van hebben. Deze verhalen willen wij met u delen. Wij hebben de verhalen als huiveringwekkend ervaren. Elk verhaal staat voor meerdere verhalen. We kregen vele verzoeken van mensen die hun verhaal aan ons kwijt wilden. We hebben hiervan een aantal verhalen opgenomen.

Wij hebben ook oplossingen aangedragen en vragen raads en collegeleden de schouders eronder te zetten om onze gezamelijke verantwoordelijkheid te nemen voor onze inwoners uit West-Friesland.

We hopen dat een ieder de tijd wilt nemen dit zwartboek te lezen. Het is een aanklacht, maar het is vooral bedoeld om verandering teweeg te brengen. Dat kunnen de gemeenteraden in West-Friesland voor elkaar krijgen.

Omdat het ieders kind, zus of broer, nicht of neef, vriend of vriendin, ex-partner kan overkomen. Dat is ons inmiddels wel duidelijk geworden.

U kunt uw reactie hieronder weergeven. Bellen kan ook : 06-30430936