Enkhuizer jongere zoekt niet actief naar woning? Waarom, dat is een vraag waard?

5 november 2019

Foto: Cees Beemster / Noordhollands Dagblad

'Enkhuizer jongere zoekt niet actief naar woning', kopt het NHD op de regiopagina van 5 november 2019.

Aanleiding is een complex voor jongerenhuisvesting tot 23 jaar in de binnenstad van Enkhuizen.

Vanaf eind 2017 houden de jongeren van de SP, in 2018 samen met de jongeren van het CDA, zich hiermee bezig. Ze hebben veel jongeren ondervraagd. De uitkomsten van dit alles vindt u hieronder in de bijlage in het Rapport Jongerenhuisvesting. Daarin staan een aantal conclusies.

Waar wij nu zo benieuwd naar zijn en dat hebben we ook aangegeven bij de directeur van WelWonen, in hoeverre het nieuwe studiestelsel hier van invloed op is.

In het AD verscheen begin 2019 dit artikel. Vooral studerende jongeren gaan minder snel op kamers (waar ook deze jongerenhuisvesting onder valt). Langzaamaan beginnen de gevolgen van het leenstelsel zichtbaar te worden. Daarbij komt ook dat de kosten voor levensonderhoud, ook voor deze jongerendoelgroep, stijgen. Het eigen risico, de zorgpremie, de btw-verhoging. Dit allemaal bij elkaar opgeteld maakt dat jongeren, zeker onder de 21, de groep waarvoor het minimumjeugdloon ook op van toepassing is, niet meer buiten de deur kunnen wonen.

We horen graag de reacties van de jongeren hierop.

We gaan op onderzoek uit en u hoort nog van ons.

Margreet Keesman