Gemeenteraad 24 september 2019 Gommerwijk-West-West

28 september 2019

Gemeenteraad 24 september 2019 Gommerwijk-West-West

We moeten zo snel mogelijk gaan bouwen op GWW. Er is een groot tekort aan woningen. De raad heeft al een jaar geleden een aantal impressies onder ogen gekregen waar ze haar goedkeuring aan heeft geheven. Een wijk met groen en water en een mooie overgang naar het Streekbos. Op vragen aan de wethouder over hoelang het gaat duren voordat er kan worden begonnen, was het antwoord – maart – april – mei 2020. Wat onze fractie betreft kan het niet snel genoeg gaan.

Er werd de raad gevraagd om in het bestemmingsplan de volgende zin toe te voegen:

“met dien verstande dat ter plaatse van het plangebied Gommerwijk-west-west het maximale aantal toegelaten woningen 700 bedraagt”

Met als reden: Dat het woningprogramma in het plangebied Gww aansluit op de actuele en toekomstige woningbehoefte en dat woningbouwplannen op andere locaties gefaciliteerd kunnen worden.

Waarom dit toegevoegd moest worden was een hele discussie. Temeer daar in het rapport van Rho adviseurs stond dat de harde plancapaciteit van 700 eruit moest.

De provincie zou anders geen andere ontwikkelingen in Enkhuizen toestaan maar verwijzen naar GWW waar nog ruimte is voor woningbouw.

Blijkbaar was het lastig uit te leggen. Er zijn heel wat vragen over gesteld en heel wat antwoorden op gekomen die het niet duidelijker maakten.

Waar zat nu de crux? De harde plancapaciteit moest worden vervangen door maximale plancapaciteit. Nou, dat was niet zo ingewikkeld en daar hadden heel wat woorden minder aan kunnen worden besteed.

En met de familie Zwaan die al vele jaren niet met hun bedrijf verder kunnen, vanwege het voorkeursrecht wat op hun grond rust. Daarvan heeft de wethouder belooft om met de familie zo snel als mogelijk op zoek te gaan naar een oplossing.