Toename verkeer N307: meer geluidsoverlast Broekerhaven

19 februari 2019

Toename verkeer N307: meer geluidsoverlast Broekerhaven

Foto: Wim Hoogervorst

Eind november 2018 is de nieuwe N307 geopend. De provincie wilde hiermee de bereikbaarheid van Westfriesland en de doorstroming Alkmaar-Zwolle verbeteren. Sinds de opening van de nieuwe weg is het verkeer langs Broekerhaven flink toegenomen en daarmee ook de geluidsoverlast.

Naast meer bewegingen van personenauto’s, valt vooral de toename van het vrachtverkeer op. Deze verkeersstroom begint al vroeg in de ochtend. Omwonenden van de buurt Broeker Schans in de gemeente Stede Broec ervaren aanzienlijk meer geluidsoverlast van dit vrachtverkeer. In de N307 is bij Broekerhaven ook een uitgebreide rotonde opgenomen, die het verkeer moet sturen richting de Houtribdijk (naar Lelystad) en naar Bovenkarspel en de Ijsselmeerdijk. Door deze rotonde moeten vrachtwagens veel meer afremmen en weer optrekken, en ook dit veroorzaakt meer geluidsoverlast.

Onze SP heeft via de statenfractie in Noord-Holland vragen gesteld aan Gedeputeerde Staten over de toegenomen ervaren geluidsoverlast op dit traject langs de N307. Statenlid Wim Hoogervorst: “We vragen ons af of deze toename was voorzien, maar vooral ook wat de provincie aan dit probleem gaat doen. Er zijn op dit moment wel (lage) geluidsschermen, maar die voldoen blijkbaar niet.”

Hoogervorst vraagt zich ook af in hoeverre er ook in andere delen van Stede Broec meer geluidsoverlast wordt ervaren. “Als straks de nieuwe wijk Waterwijk wordt gerealiseerd, komen er dan ook geluidswerende maatregelen?”

Ook zijn er meer klachten vanuit het onlangs vernieuwde bungalowpark Markermeer, bij Broekerhaven. “Er lag natuurlijk al heel lang een campingpark op dezelfde plek, maar we kunnen ons voorstellen dat ook voor deze bezoekers er onverwachte toename is van de overlast. Ook daar willen we graag onderzoek naar”, aldus Wim Hoogervorst.

Reacties

We wonen op de Schouwschuit 39 in Grootebroek (achtertuin grenzend aan het parkje met daarvoor de N307) en het wordt steeds erger de overlast.
De N307 is een veredelde 24/7 vrachtwagen-snelweg geworden. Mijn ventilatieroosters moet ik aan de buitenkant dicht gaan maken en offertes gaan vragen voor 3dubbele beglazing want ik hoor het binnen nu ook !
Open ramen/roosters is onmogelijk. Het gezellig in de tuin zitten is verworden tot een soort picknicken direct langs de A7.... Stressvol.
Al met al maak ik me grote zorgen over mijn 2 jaar geleden betrokken woning. Wie wil hier ooit nog wonen ? Zo mooi opgeknapt en willen eigenlijk ook niet weg maar dit wordt alleen maar nog erger ben ik bang.
Groet van een zeer bezorgde Peter Heideman

Beste Heideman.

Ik zal uw reactie doorgeven aan statenlid Wim Hoogervorst. Hij heeft over dit onderwerp schriftelijke vragen gesteld aan de gedeputeerde van de provincie Noord-Holland.

Wij zullen als SP afdeling hier ook aandacht aan besteden, in de vorm van 'buurten' of het organiseren van een avond hierover.