Meet-up NH-Nieuws SED bestuurlijk fuseren of niet?

23 februari 2019

Meet-up NH-Nieuws SED bestuurlijk fuseren of niet?

Foto: Wim Hoogervorst

NH-Nieuws organiseert in aanloop naar de Provinciale Statenverkiezingen en Waterschapsverkiezingen op  20 maart 2019 in meet-ups over diverse kwesties.

Vrijdag 22 februari troffen Roland Bisscheroux van de fractie PvdA/GroenLinks in de gemeente Stede Broec en Margreet Keesman van de SP Westfriesland Oost en nummer 21 op de lijst van de SP voor de Provinciale Staten elkaar in het Streekhof. De kwestie: StedeBroec, Enkhuizen en Drechterland moeten zo snel mogelijk bestuurlijk fuseren.

Roland Bisscheroux is voor met als reden dat de ambtelijke fusie niet goed van de grond komt. De beloofde besparingen worden niet gerealiseerd, integendeel er moet alsmaar geld bij en uiteindelijk zal de provincie ons dwingen omdat de financiële posities van de gemeenten onhoudbaar zal zijn.

Margreet Keesman antwoorde hierop: "De SP heeft tegen het raadsvoorstel gestemd om 13,5 miljoen vanaf 2018 beschikbaar te stellen. Wij kunnen en konden niet overzien wat dit met de gemeentefinanciën gaat doen."

Over het aangaan van een bestuurlijke fusie reageerde ze als volgt: "De overheid heeft allerlei taken over de schutting bij de gemeente gegooid. Zorg dichtbij, de gemeente weet het beste wat haar burgers nodig hebben. Dit was een van de redenen om de amtelijke fusie aan te gaan. Vervolgens zijn we, al dan niet door diezelfde overheid gedwongen om te gaan samenwerken. Met 18 gemeenten in Noord-Holland Noord of met de 7 Westfriese gemeenten. Veel is ondergebracht in gemeenschappelijke regelingen. De gemeenteraden hebben daar weinig tot geen zicht op en hiermee blijven miljarden buiten de democratische controle. Een bestuurlijke fusie zal deze problemen niet veranderen. Het gaat over de burgers. We moeten hen vragen wat zij willen. Diverse onderzoeken laten zien dat de meeste fusies niet tot gevolg hebben dat het goedkoper of efficienter wordt. Wel komt vaak de burger verder weg te staan van hun bestuurders."

Vervolgens gaf ze aan dat de landelijke overheid moet kiezen. Wanneer zij zoveel taken afschuiven richting de gemeenten en deze op vele fronten de samenwerking in de regio moeten zoeken, maak dan een goede keuze. De provincie er tussenuit. Het land indelen in regio's indelen waarin deze overkoepelende taken worden uitgevoerd, waarvan het regiobestuur democratisch wordt gekozen en de bestuurders van de regio kaders meekrijgen en gecontroleerd kunnen worden en  breng de gemeenten weer dicht bij de burgers.

Al jaren worstelen gemeenteraden en overheid met de gemeenschappelijke regelingen en de controle. Dan wordt dat probleem ook meteen opgelost.

En een bestuurlijke fusie? Niet beslissen over de hoofden van de burgers heen maar met de burgers. Goede voorlichting over de voors en tegen en op naar een referendum. Het gaat tenslotte over hen. De overheid staat in dienst van haar burgers en dat wordt nogal eens vergeten.