Verslag raadsvergadering 30 oktober 2018

13 november 2018

Verslag raadsvergadering 30 oktober 2018

De SP is deze raadsvergadering begonnen met voor de 4e keer vragen te stellen de Jeugdzorg. We maken ons zorgen over de richting, het gebrek aan informatie, het ontbreken van een evaluatie over de aanbesteding, maar vooral ook omdat de VNG een rapport heeft opgezet waarin het als sinds 2017 mogelijk blijkt om in plaats van aanbesteding te kiezen voor een subsidierelatie. De onrust onder raadsleden in Noord Holland is groot. Zeker gezien alle berichten in de krant en de berichten die we als raadsleden krijgen. Hier is het laatste woord nog niet over gezegd.

Het ging in deze raadsvergadering ook over ondermijning. De onderwereld infiltreert hoe langer hoe meer de bovenwereld, ook bij ons in West-Friesland. Dat is zeer zorgelijk en is een groot aandachtspunt voor de driehoek tussen burgemeesters, politie en veiligheidsregio.

We hebben als SP wel een motie ingediend dat we als raad hier over bijgepraat willen worden de toekomst.

Er is budget toegekend om het schip van de scouting te repareren. De scouting heeft het grootste deel van de reparatiekosten zelf bijeengebracht. Dit e omdat de scouting van groot belang is voor onze samenleving hebben we hiermee ingestemd.

Er werden 5 moties vreemd aan de orde van de dag ingediend. Dit zijn moties die geen betrekking hebben op geagendeerde punten maar zijn dus ‘vreemd’.

Een van de moties betrof de jongerenhuisvesting. Rood, jongerenafdeling van de SP en het CDJA West-Friesland hebben een enquête gehouden over (het gebrek aan) jongerenhuisvesting. De uitkomst was reden bijgaande motie in te dienen. Het college moet met Welwonen met de uitkomsten aan de slag.

Een andere motie was de motie over het busvervoer.  De buurtbusvereniging heeft de vervoerscijfers bekend gemaakt. 60.000 passagiers tot en met heden. We roepen het college op om hierover in overleg te gaan met Gedeputeerde Staten, zoals in het verleden ook door GS is toegezegd. Het liefst samen met collega-bestuurders uit de regio. Het bestuur van de buurtbusvereniging is hier boos over en interpreteren dit als een waarde oordeel over de inzet van de vrijwilligers. Dat is helemaal niet aan de orde. Keer op keer heeft de SP haar waardering uitgesproken richting de vrijwilligers. We hebben de buurtbusvereniging nog genomineerd voor de 100% Sociaal Prijs die de SP-afdeling jaarlijks uitreikt.

De andere motie, ingediend door Wim Stolk, gaat over de sloop van de Sprong met als strekking, niet eerder slopen dan dat er zekerheid is over de bouw en daar ook daadwerkelijk mee wordt begonnen. Dit om de tijd dat de bijvoorbeeld de scholen in de binnenstad het zonder deze gymzaal moet doen zo veel mogelijk te bekorten (zie bijlage)

En Gelske Nauta diende een motie in betreffende het kinderpardon (zie bijlage). Alle moties zijn in ruime meerderheid aangenomen.

Met de motie over de Bierkade hadden we meer moeite. In februari heeft het college de opdracht gekregen om scenario’s uit te werken. Dit is niet gebeurd en dat is echt een kwalijke zaak waar we een nare smaak van in de mond krijgen. Gewoon aan de slag.