Enkhuizen, bijdrage verkiezingskrant

5 maart 2018

Enkhuizen, bijdrage verkiezingskrant

Enkhuizen, zorgzame stad

De basisvoorzieningen zijn op orde. We versterken het stadsteam en ondersteunen inwoners op maat met wat nodig is.

Partners brengen we samen om ons voor te bereiden op de vergrijzing en we gaan met elkaar aan de slag om mensen met schuldenproblematiek en/of psychische en verslavingsproblematiek de juiste hulp en zorg te bieden onder goede randvoorwaarden.

Een toekomstvisie voor 4 maar ook voor 10 en 20 jaar wordt samen met de burgers en partners op deze gebieden ontwikkeld. Goede samenwerking met alle partijen is belangrijk.

We bevorderen de samenhang in wijken, denken mee en stimuleren initiatieven die goed zijn voor de buurt. We gaan ook actief op zoek naar initiatieven in het land die werken.

Enkhuizen, leefbare stad

Een prettige woonomgeving, voldoende gelegenheid om te sporten, recreëren of cultuur te beleven moet bereikbaar zijn voor iedereen. Goed onderwijs, voldoende woonruimte en een gevarieerd winkelbestand zijn bepalend. We maken straten en wijken veilig en leefbaar en bevorderen de gemeenschapszin.

Daar waar problemen zich voordoen wordt alles op alles gezet om samen tot een oplossing te komen. Dit vraagt geven en nemen. De straten en wijken zijn schoon en veilig. We stimuleren en ondersteunen initiatieven van buurten en gemeenschappen om de leefomgeving te onderhouden.

In een leefbare stad is het openbaar vervoer en het voorzieningenniveau op orde.

De energiehuishouding van onze stad moet op termijn klimaat-neutraal zijn. De gemeente werkt samen met pandeigenaren en bestaande initiatieven voor verzamelplekken voor zonnepanelen.

Enkhuizen, werkende stad

Het ondernemersloket, wat wordt ingericht, denkt mee en biedt volop ondersteuning bij vergunningen, economische ontwikkeling en subsidiemogelijkheden. Enkhuizen wordt een MKB vriendelijke stad.

Samenwerking in en met de regio gaat door. De tijd van doen ligt voor ons en de tijd van woorden achter ons. Bedrijven in duurzame energie kunnen rekenen op steun vanuit een stimuleringsfonds. We versterken het Ondernemersfonds en blijven investeren in de stad. De Stichting Stadsmanagement wordt omgevormd van stichting tot N.V. waarbij de gemeente volwaardig aandeelhouder is.