Column Margreet Keesman Moddergooien is begonnen............laffe tweets van Langbroek

7 februari 2018

Ik werd gewezen op een aantal tweets van Langbroek van HEA. We kennen Langbroek als iemand die het hart op de tong draagt. Of iets waar of niet waar is is van ondergeschikt belang. Onderbuikgevoel, geruchten en zelfs grove leugens zijn hem niet vreemd.

Normaal gesproken laten we de uitspraken van Langbroek voor rekening van Langbroek en vertrouwen we op het gezonde verstand van de burger om daar een eigen oordeel over te vormen, maar een enkele keer gaat zijn geklets ook voor ons te ver.

De volgende tweet verscheen van zijn hand. Ik kan zijn tweets zelf niet bekijken, Langbroek heeft me hiervoor geblokkeerd. De reden mag u zelf bedenken. Ik weet de reden wel. Het is veel gemakkelijker om onzin op Social Media uit te kotsen dan in een rechtstreeks gesprek.

Op een info-avond voor bewoners over sloopwoningen in Plan Noord in #enkhuizen misbruikt de #SP-Enkhuizen die avond om leden te gaan werven en propaganda te maken. In mijn ogen ben je dat regelrecht politiek tuig. Dat Welwonen dat gewoon toestaat, daar begrijp ik dus niets van.

Beste heer Langbroek. Wij proberen altijd naast de burger te staan.

We hebben twee jaar geleden vragen gesteld over de vervuilde grond naar aanleiding van signalen dat het water in de Bloemenbuurt in sommige kelders omhoog komt. Een extra meting is toen verricht om na te gaan hoe groot de gezondheidsrisico’s zijn. Er werd afgeraden om groenten uit eigen tuin te eten. Dat was bij veel bewoners niet (meer) bekend. De vragen waarvan u het nodig vindt om deze te herhalen. Dat mag hoor.

Ik noem nog wat activiteiten die we de afgelopen vier jaar in deze zelfde wijk hebben gedaan. Een bezoek met Emiel Roemer en 80 SP-ers over het Nationaal Zorgfonds, maar ook om te vragen waar men verder tegen aan loopt. In de Bonte Veer hebben we hierop volgend een avond georganiseerd om naar de verhalen van de bewoners te luisteren samen met Lieke Smits.

Problemen met bewindvoerders werden ons ook verteld tijdens het bezoek aan de Bloemenbuurt. De SP heeft dit opgepakt. We trekken er hard aan, maar we zijn er nog lang niet. De aanhouder wint. Een witte of zwarte lijst van bewindvoerders is een van de zaken die we graag gerealiseerd zouden zien. Maar ook een respectvolle behandeling en goede inzage van het eigen dossier staat bij ons hoog op de agenda. Daarvoor strijden we samen met onze landelijke SP.

We hebben een Politiek Café in de Bonte Veer georganiseerd om hierover met de bewoners verder te praten. Nogmaals er is nog een lange weg te gaan maar we geven niet op. Bewoners zijn bang voor de gevolgen. Alle ideeën heeft Jasper van Dijk, tweede kamer lid van de SP mee terug genomen naar Den Haag om ook in de landelijke politiek te bespreken.

Voor de actie "Huur te Duur" hebben we ook in deze wijk geflyerd en bewoners uitgenodigd voor het Politiek Café wat we o.a. hierover hebben georganiseerd.

Wij bij de SP wisten al lang wat deze week in de krant te lezen was. Namelijk dat gezinnen gemiddeld niet en vooral grote bedrijven wel hebben geprofiteerd van de economische groei. Gemiddeld niet! Onze inwoners met een minder dan modaal inkomen zijn er dik op achteruit gegaan. De huren zijn percentagegewijs veel gestegen t.o.v. het inkomen. Gevolg is dat voor hoe langer hoe meer mensen de maand keer op keer weer een paar dagen te lang is.

Dank zij onze wethouder is een pilot voor tienerwerk gestart in IJsselzand. En de pilot is inmiddels omgezet in tienerwerk. Investeren in jongeren. Geef ze volop kansen, want ze zijn het zo waard. Ze hebben recht op een goede toekomst.

En vele malen hebben we met burgers apart gesproken over problemen die ze met verschillende instanties ondervinden en hen hulp aangeboden of geholpen.

Vorige week hield Welwonen een informatieavond voor raadsleden om hun plannen te presenteren voor de toekomst. Hierbij kwam ook de Bloemenbuurt ter sprake en ook de informatieavonden voor de bewoners kwamen langs. De SP had al signalen gekregen uit de wijk. En wij waren niet de enige partij. Ik heb toen gevraagd of de raadsleden ook de informatieavonden mogen bezoeken.

Als raadslid ben je mede verantwoordelijk voor wat er in de wijken en buurten gebeurt. De volksvertegenwoordigende taak die zo belangrijk is en door veel partijen wordt vergeten. Daar moet je dus bij zijn, niet alleen vlak voor de verkiezingen maar altijd. Hoe weet je anders wat er speelt?

Kom bij ons dus niet aan met dit slappe geklets zoals in deze tweet.

Maar kom helemaal niet aan met pure leugens en laster zoals we inmiddels ook van u gewend zijn.

'n Politieke partij in #enkhuizen heeft iemand uit 'n etnisch/religieuze groep op de kieslijst gezet die openlijk anti-homo uitspraken doet en bezwaar maakt tegen teveel vrouwen op de lijst. 'n Bestuurslid dat bezwaar tegen maakte werd schreeuwend toegebeten dat stemmen vóór gaan

Het jonge bestuurslid moest opstappen na een gillende schreeuwpartij (die ik op een opname gehoord heb), de etnisch/religieuze persoon neemt straks de gewilde stemmen uit die groep mee voor die partij. Helaas kan ik geen namen noemen, sommigen dreigen meteen met juristen en zo.

Deze tweet is er ook weer één van moddergooien. Zoals bij elke verkiezing en elke zichzelf respecterende politieke partij zal dit herkennen, poppen er tegen de tijd dat er verkiezingen naderen personen op, die zichzelf wel heel erg graag op het pluche zien. Wanneer zij teleurgesteld zijn over de hoogte van hun plaats op de kieslijst neemt de teleurstelling hierover het over van het gezonde verstand. Met leugens en verzinsels probeert men dan mede kandidaten te beschadigen om zelf hoger op de lijst te komen. En wanneer dit niet lukt, zeggen ze hun lidmaatschap op en proberen het bij een andere politieke partij.

Bij de SP beoordelen we mensen op hun daden en niet op leugens, list en bedrog. De kernwaarden uit ons beginselprogramma "Heel de Mens", zijnde "Gelijkwaardigheid, Menselijke Waardigheid en Solidariteit" zijn niet zomaar loze kreten maar staan voor normen en waarden waar Langbroek nog wat van kan leren. En beste mensen, die bandopname met geschreeuw, die bestaat alleen in het hoofd van Langbroek. Foei!

Margreet Keesman