Tussen wal en schip? Wie vist en wie vaart door?

4 oktober 2017

Tussen wal en schip? Wie vist en wie vaart door?

Raad 3 oktober 2017

De raad van Enkhuizen van 3 oktober besloeg een groot aantal hamerstukken. De link naar de raadsagenda vindt u hier https://enkhuizen.raadsinformatie.nl/vergadering/368525/gemeenteraad%2003-10-2017? .

Tijdens de commissievergadering in september heeft de fractie van de SP aangekondigd dat we een motie op het agendapunt ‘12 B - Regionaal kaderplan schuldhulpverlening 2017-2020’ zullen indienen.

Het beoogde resultaat van dit regionaal kaderplan wordt is dat alle inwoners van West-Friesland op een laagdrempelige manier hulp krijgen bij (mogelijke) financiële problemen. Het gaat hierbij om door integraal te werken de juiste hulp te leveren aan de juiste persoon.

Er wordt volop ingezet op preventie. De link naar de motie en het amendement vindt u hieronder.

Onze motivatie was onderstaande:

Sommige kabinetsmaatregelen pakken niet goed uit. Een voorbeeld hiervan is de leenbijstand, de wachttijd voor jongeren tot 27 jaar, de toeslagenwet waardoor schulden ontstaan en die vaak ook het gevolg zijn van fouten de belastingdienst zelf.

Deze maatregelen van de overheid kunnen zeer schadelijk zijn voor burgers die dit betreft.

Zo zijn er meerdere kabinetsmaatregelen te benoemen die een tegengesteld effect bewerkstelligen.

Wanneer de plaatselijke politiek deze signalen teruggeeft komt misschien een eventuele reparatie op gang.

Is dit een staaltje symboolpolitiek van de fractie van de SP? Nee zeker niet. Gemeenteraadsfracties, met een landelijke tak of niet kunnen veel doen ter reparatie.

Zie nu de leenbijstand eerder genoemd. Een inwoner benaderde ons omdat ze met de handen in het haar zat. Ze was gescheiden, kreeg in eerste instantie leenbijstand in afwachting over er overwaarde op de gezamenlijke woning zat. Dit was niet het geval en een jaar later werd de leenbijstand omgezet in bijstand. Gevolg: in 1 jaar dubbele bijstand en het jaar ervoor geen inkomen. En de toegekende toeslagen in het jaar met 2x bijstandsinkomen moest ze terugbetalen. € 4.200! van een bijstandsinkomen.

We hebben de fractie van de landelijke SP ingeschakeld maar gelijktijdig de financiële commissie aangeschreven.

De heren Omzigt van het het CDA en Groot van de PvdA hebben meteen schriftelijke vragen ingediend. Dit hadden zij in het verleden al eerder gedaan nav signalen vd nationale ombudsman vragen. Maar helaas hadden die vragen geen positief effect tot gevolg.

Prima dat de heren Omzigt van het CdA en Groot vd PvdA dit weer oppakten. Hierin is niet de politiek bovengeschikt maar de burger. Hoe mooi is dit.

Uiteindelijk is hier door staatssecretaris Wiebes van financiën een reparatiemaatregel voor in het leven geroepen. Nu moeten we in de 2e kamer maar vooral in het land monitoren of die maatregel goed werkt.

Helaas voor deze mevrouw geen reparatiemaatregel met terugwerkende kracht.

Wat de fractie van de SP hiermee wil zeggen is dat het niet uitmaakt of je van de  plaatselijke partij bent of de landelijke partij en dat signaleren en melden werkt.

Zijn raadsleden aan onze burgers die figuurlijk en soms ook letterlijk overgeleverd zijn aan de overheid als hun vertegenwoordigers niet verplicht om richting de beleidsmakers te melden wanneer maatregelen verkeerd uitpakken. En bij dit kaderplan schuldhulpverlening is dat wat de fractie van de SP betreft aan de orde.

Ik hoopte daarom ook dat de fracties deze raadsinstrumenten zouden steunen. Een kleine moeite met wie weet een mooi resultaat.

De reactie van D66 was veelzeggend. De SP drong hen activisme op.

Een verbazingwekkende reactie temeer daar de heer S. Smit, commissielid van D66, tijdens de commissie achter de aankondiging van deze motie stond en na de commissievergadering graag de motie mee wilde indienen.

De opzet heeft de SP gemaakt en vervolgens aan alle fracties gemaild waarin op-/aanmerkingen van harte welkom waren.

Bovendien was de heer Koning terecht verontwaardigd bij de informatieavond van WerkSaam over de wachttijd voor jongeren tot 27 jaar voordat zij in aanmerking voor een uitkering komen. Dan was dit wel het moment om een signaal af te geven en heeft dat niets met activisme te maken maar met de volksvertegenwoordigende taak van ieder raadslid.

Lijst vd Pijll, NE en Lijst Quasten hadden geen zin om te steunen. Als reden werd aangegeven dat dit landelijke politiek betreft. Onbegrijpelijk. Landelijke wetgeving dringt altijd door in de gemeentepolitiek. Waarom maak je als plaatselijke partij dan wel druk om de uitvoering van de landelijke participatiewetgeving die door WerkSaam wordt uitgevoerd?

Maar Lijst Quasten ging nog een stapje verder. Ze had geen zin in een SP die deed alsof ze als enige recht had om een moreel kompas te zijn of woorden van die strekking.

Je zal als burger maar afhankelijk zijn van deze gemeenteraad, tussen wal en schip vallen en met bovengenoemde argumentatie naar steun kunnen fluiten.

Het CDA maakte het nog bonter. Je moet als burger maar niet in de schulden komen. Eigen schuld, dikke bult was zo ongeveer de strekking en men mag blij zijn met hulp.

Kerken verstrekken miljoenen aan ondersteuning omdat de overheid de gaten laat vallen en men vaak ongewild in de schulden komt. In het plan staan de cijfers:

De samenleving wordt steeds complexer en de schuldenproblematiek loopt op. Landelijk heeft ruim een derde (32,1%) van de Nederlandse huishoudens betalingsachterstanden. Bij bijna één op de vijf huishoudens (18%) is de problematiek zo ernstig dat de schulden risicovol of problematisch zijn2. Als de landelijke cijfers representatief zijn voor Westfriesland dan betekent dit dat er in Westfriesland circa 67.000 inwoners met schuldenproblematiek zijn. Deze groep kan baat hebben bij integrale schuldhulpverlening.

Dit zijn echt niet allemaal mensen die zichzelf in de schulden helpen. Van een partij met een C in de naam zou je anders mogen verwachten.

CU/SGP steunde gelukkig wel, evenals HEA.

De fractievoorzitter van de VVD kwam na de raadsvergadering nog naar ons toe om aan te geven dat hij zich distantieerde van het SP bashen en dat hij betreurde dat daarmee de discussie over de inhoud volledig werd ondergesneeuwd.

De motie en het amendement werden verworpen. De wethouder gaf aan dat het plan al in twee gemeenteraden was aangenomen. Een amendement zou de aanbesteding in gevaar kunnen brengen. Men kan zich afvragen of dit het probleem van de raad of van het college is. Volgens ons is het probleem van het college.

Hierna kwam de motie vreemd aan de orde van de dag over de uittreding CAW aan de orde.

Met deze motie willen wij aansluiten bij de motie van de gemeente Medemblik. Specifiek wordt het College in deze motie gevraagd  om de andere aangesloten gemeenten er bij te betrekken. En daar geeft de SP gevolg aan.

Als liaison tussen de NV HVC en de gemeente Enkhuizen is het Centraal Afvalverwerkingsbedrijf een lege huls geworden. Behalve het beheer van de stortplaats Westwoud, nu de golfbaan, zijn er geen activiteiten. En om voor deze lege huls huisvestingskosten aan het CAW te betalen, zoals in 2016 een bedrag van €. 24.154, lijkt ons niet zinnig en een onnodige uitgave. De eventueel door de NV HVC uit te keren bedragen kunnen natuurlijk rechtstreeks aan de gemeente worden overgemaakt, zoals dat nu ook reeds gedaan wordt   en waarvan dan gezegd kan worden dat de NV HVC hiermee de GR CAW al omzeild.

Wij riepen de vertegenwoordigers van D66 en de VVD in deze Raad op, deze motie te steunen zoals hun collegae in Medemblik dat ook hebben gedaan. Onze wethouder kan dan gesterkt door een achter hem staande Raad aan de slag en het proces in gang zetten  om tot een normalisering van de verhoudingen te komen.

Na schorsing is uiteindelijk de motie aangepast en veranderd in een onderzoek naar de opheffing van het CAW. Deze motie is unaniem door de raad aangenomen.

De motie vreemd van HEA over ja-ja en ja-nee stickers finit is, hoewel sympathiek, niet aangenomen. Over de gevolgen is onvoldoende nagedacht vond de raad. In Amsterdam is een motie aangenomen om alleen ja-ja sticker te moeten plakken als je wel folders wilt. Hierover is een rechtszaak gaande. We wachten dit eerst af.

Margreet Keesman

Fractievoorzitter SP