SP stelt vragen over herinrichting Boschplein

9 juli 2017

SP stelt vragen over herinrichting Boschplein

Foto: Wim Hoogervorst

De raadsfractie van de SP in Enkhuizen heeft schriftelijke vragen gesteld over de op handen zijnde herinrichting van het Boschplein. Dit plein, dat voornamelijk dienst doet als parkeerterrein, krijgt een wat gewijzigde indeling, met een paar parkeerplaatsen meer. Daar moeten echter flink wat bomen voor wijken - tegen de zin van de bewoners.

Op het plein staan tal van prachtige lindenbomen, en het is niet helemaal duidelijk welke bomen er moeten sneuvelen. In contacten van buurtbewoners met de gemeente wordt dat ook steeds maar niet duidelijk. De bomen zijn niet alleen belangrijk voor het uiterlijk van het plein (waar anders slecht autodaken en stenen het beeld bepalen), maar ook voor het behoud van het stadsgroen. Bomen dragen bij aan schonere lucht, aan een koelere binnenstad bij grote hitte en aan de opvang van CO2 - één van de grootste oorzaken van de klimaatverandering.

SP-raadslid Wim Hoogervorst wil ook van de gemeente weten of het mogelijk is het plein, al dan niet voor een deel, te betegelen met waterdoorlatende straattegels. Daardoor kan overtollig water sneller en doelmatiger worden opgeslagen in de bodem.

Zonde van de prachtige bomen! Ik ben tegen!!