commissie Grondgebied van 27 juni 2017

2 juli 2017

commissie Grondgebied van 27 juni 2017

Een lange avond, die 27e juni jl. in de raadzaal van Enkhuizen. In de commissie Grondgebied stonden een aantal onderwerpen op de agenda die onze bijzondere aandacht verdienden en verdienen.

De vergadering begon met drie insprekers: onze ROOD-groep sprak in over  het gebrek aan betaalbare jongerenwoningen in onze stad, en twee insprekers kwamen voor de Havenvisie, die later op de avond uitgebreid aan de orde zou komen.

Onze fractie heeft enige maanden geleden het voorstel gedaan om walstroomvoorzieningen in onze havens aan te leggen – de nu aanmerende riviercruise-schepen wekken hun stroom op met generatoren die veel geluidsoverlast opleveren voor de omgeving en bovendien niet altijd even milieuvriendelijk zijn. Tijdens deze commissievergadering kwam het college met een eerste aanzet: zeven plekken in de haven zouden de walstroomvoorziening moeten krijgen en er moet door een deskundige eerst onderzocht worden welke maatregelen er genomen moeten worden om deze voorzieningen aan te leggen.

De SP is positief over het voornemen van het college om onze wens tot uitvoer te gaan brengen, maar we hebben wel wat voorbehoud en kritiek: waarom zeven voorzieningen? Liggen er ooit zeven schepen tegelijk in onze havens? En willen we wel zeven schepen tegelijk, waarbij onze kleine binnenstad overspoeld gaat worden door honderden toeristen tegelijk?

Bovendien kost de aanleg veel geld (dat wisten we), maar is een geleidelijke aanleg niet verstandiger?

Vervolgens sloten we, in de bespreking van de Regionale Woonvisie, aan op de inspreker van ROOD. De Woonvisie schetst een verhaal over bouwen en wonen in Westfriesland. De SP vraagt zich af in hoeverre de cijfers en plannen in de visie overeenkomen met de heersende praktijk in de gemeenten en met de huidige wensen die er op verschillende plekken bestaan. Meer jongerenhuisvesting, meer gericht bouwen voor doelgroepen, meer echt sociale woningbouw. Door het landelijk beleid richting de woningbouwverenigingen (de ‘verhuurdersheffing’) is er nog weinig financiële ruimte voor het bouwen van betaalbare huurwoningen.

Bovendien is wonen ‘meer’ dan alleen het hebben van een huis – ook een leefbare, prettige woonomgeving hoort daarbij.

De SP zal zich ook in de toekomst inzetten voor ‘prettig en betaalbaar wonen’ voor iedereen, ook voor mensen die geen duur koophuis kunnen betalen.

Tot slot spraken we over de Ontwikkelvisie Havens voor 2017-2022. Daarbij merkten we op, dat er al eerder mooie plannen zijn gemaakt, waaronder de Hartenvisie – hierin schetste ons helaas veel te vroeg overleden SP-commissielid Rob Kerkhoven een prachtig beeld van de plek die onze havens in zouden moeten nemen in onze stad. Deze Hartenvisie is destijds door velen geprezen, maar tot op heden is er weinig mee gedaan.

De SP-fractie wil nu snel een oplossing voor de bewoners van woonschepen, die nog altijd op hun plek ‘gedoogd’ worden. Wij vinden dat er in onze mooie havens gewoon plek moet zijn om op een schip te wonen. Dat hoort bij een oude havenstad, zo ook bij Enkhuizen.

Verder zitten de bedrijven op bedrijventerrein Krabbersplaat met smart te wachten op een opknapbeurt. Zo moet er, om golfslag te beperken, een luwtedam komen. Daardoor zijn er veel meer bedrijfsactiviteiten mogelijk. De SP is het hier van harte mee eens: de nautische bedrijfstak is voor onze mooie stad van grote waarde en verdient ondersteuning.

Wim Stolk

Wim Hoogervorst