"Waar blijft ons huis?"

23 mei 2017

"Waar blijft ons huis?"

Foto: Wim Hoogervorst

Eerste actie van ROOD-groep is opgevallen.

Aan aandacht zijn ze niets tekort gekomen, onze ROOD-jongeren. In het weekend van 20 mei zijn zij gestart met hun eerste echte actie in Enkhuizen, om aandacht te vragen voor het veel te klein aantal betaalbare jongerenwoningen in de stad. Nu moet je vaak jaren wachten op een woning, als je die dan al kunt betalen. Het is één van de redenen voor jongeren om uiteindelijk maar naar de grote stad te vertrekken, hoewel veel van hen dat eigenlijk helemaal niet willen.

Door de hele stad werden posters geplakt met de noodkreet “Waar blijft ons huis?” U zult de posters vast zijn tegengekomen. Alle plakplaatsen werden voorzien van een plaat, soms werden ook de afvalbakken niet overgeslagen.
Dat laatste viel niet bij iedereen in goede aarde; dat hadden we natuurlijk ook wel verwacht. Ook de gemeente trok bij ons aan de bel: de posters op de afvalbakken moesten er toch echt af, “anders volgden juridische stappen”. Tja, en dat terwijl we toch allemaal zo graag willen dat de jeugd en de jongeren wat meer betrokken zouden raken bij maatschappelijke problematiek …

Ook op Facebook waren de klachten niet van de lucht. Maar we zouden bijna vergeten dat er ook talrijke positieve reacties bij ons zijn binnengekomen. “Wat goed dat die jongeren zich eens laten horen!”, “Ze hebben helemaal gelijk: er is bijna geen betaalbare huurwoning voor mijn dochter te vinden” en “Eindelijk staan er jongeren op om het belang van de jeugd in Enkhuizen duidelijk te maken!”.

Inmiddels zijn de ROOD-jongens en meiden bezig om de posters her en der te verwijderen. Wij vinden dat heel sportief – aandacht hebben zij en hun actie in elk geval gekregen!
Wordt vervolgd, zouden we willen zeggen.