Raad 4 april. Wij gaan het uitleggen!!

5 april 2017

Raad 4 april. Wij gaan het uitleggen!!

Statement SP mede namens coalitiepartners CDA en CU/SGP

In de krant van vanmorgen las ik dat de heer Koning voor ons als raad heeft bepaald dat coalitie denken achterhaald is.  Vervolgens heeft  hij met zijn regenboogcoalitie in de achterkamertjes, zonder dat wij uitgenodigd zijn om mee te praten, deze coalitie gevormd.  In deze regenboogcoalitie is o.a. bepaald dat de wethouders orde op zaken moet stellen in de SED. Arme wethouders. We hopen dat de schade beperkt blijft voor Enkhuizen.

Met plaatsvervangende schaamte bieden wij onze excuses aan onze buren aan. Sorry buren. Wij kunnen dit niet uitleggen.

De regenboogcoalitie (de rest mocht er niet aan meewerken) volgt het coalitieprogramma. Waarom dan niet met ingewerkte wethouders? Wij kunnen dit niet uitleggen.

De regenboogcoalitie haalt zogenaamd non-politieke wethouders binnen. Deze wethouders zijn respectievelijk voor de VVD en voor de Partij van de Arbeid eerder in andere gemeenten een keer wethouder geweest. Hoezo non-politiek.  Een SP-wethouder heeft een andere insteek dan een VVD-wethouder. Dat is politiek. Hoezo non-politieke wethouders. Wij kunnen dit niet uitleggen.

Heb je de kans om met iets te komen...volg je datzelfde coalitieprogramma, wat betiteld werd als een programma van een club met oude mannen die op de winkel moeten passen, ambitieloos en zonder visie.

Terwijl er de afgelopen 3 jaar geen enkel instrument is ingezet wat in het duale stelsel beschikbaar is meneer Koning om beleid te wijzigen bij kadernota of programmabegroting of waar dan ook. Wij kunnen dit niet uitleggen.

Wat is er veel gebeurd in de afgelopen 3 jaar. Zichtbaar en minder zichtbaar maar dit college heeft heel hard gewerkt èn veel bereikt. Wij zijn heel trots op deze wethouders en zijn hen zeer erkentelijk voor alles wat ze voor deze stad, haar burgers, ondernemers en bezoekers heeft gedaan. Dat kunnen wij wel uitleggen.

U heeft drie jaar lang, ondanks onze vele oproepen tot constructieve samenwerking op de inhoud zoals het duale stelsel beoogt dit nagelaten. Wij kunnen dit niet uitleggen.

Graag horen we toch van u wat dit ons gaat kosten. Nu kunnen er wel een aantal scenario’s berekend worden. Want ook dat kunnen we niet uitleggen.

Maar gelukkig wordt ons coalitieakkoord uitgevoerd. Laat dat dan het zonnetje zijn in de hoosbui die deze regenboogcoalitie veroorzaakt.

Wij kunnen dit niet uitleggen. Maar we gaan het onze burgers wel uitleggen, want na regen komt zonneschijn. We kijken reikhalzend uit naar 2018.

Want die pot met goud aan het einde van de regenboog?  Die is er niet!

Margreet Keesman, fractievoorzitter SP