h

verslag winkelmanagementavond

7 mei 2012

verslag winkelmanagementavond

Op initiatief van Lijst Quasten en de SP is mevrouw Nel de Jager uitgenodigd om in de Nieuwe Doelen een presentatie specifiek gericht op Enkhuizen te geven. Nel de Jager is winkelstraatmanager van o.a. de Haarlemmerdijk/Haarlemmerstraat, die is uitgeroepen tot leukste winkelstraat van Nederland.
Doel van de avond is vooral om een spiegel voor te houden en zaken inzichtelijk te maken.
De avond werd geopend door Stella Quasten van Lijst Quasten.
Mevrouw Nel de Jager vervolgde hierop de avond met het vertonen van een aantal sheets door haarzelf toegelicht.

Het online winkelen groeit snel. Hier moeten ondernemers mee concurreren en dat kan alleen als men gezamenlijk optrekt.


Sheet 1:
Winkelen is meer dan boodschappen doen
 Ontwikkelingen
 Grillig consumentengedrag
 Concurrentiepositie


Sheet 2:
Dagelijkse boodschap
 Snel
 Efficiënt
 Alles binnen handbereik
 Service


Sheet 3:
Shoppen
 Doelgericht
 Service
 Gezellig
 Aanbod


Sheet 4:
Recreëren en verblijven
 Dagje uit
 Weekendje weg


Sheet 5:
Verblijven is
 Ervaren
 Beleven


Volgens Nel de Jager is in Enkhuizen voor ondernemers een wereld te winnen. Ondernemers hebben elkaar nodig.
Volgens de heer Beemster staan de ondernemers van Enkhuizen met de knieën in het goud maar dit gezamenlijk delven lijkt niet te lukken.
Nel de Jager is een aantal weken eerder in Enkhuizen op bezoek geweest. Ze kwam met de trein aan, maar had vanaf het station geen idee welke richting ze op moest gaan om bijvoorbeeld in de winkelstraat te komen. Ze benadrukt overigens dat het hier niet gaat om goed of fout, gelijk of ongelijk maar hoe zij, als iemand van buiten en niet bekend in Enkhuizen, naar de mankementen van de stad heeft gekeken. De VVV kon ze niet vinden. Die staat niet aangegeven bij het station en bevindt zich achter je als je het station uit loopt. Attendeer mensen die van de trein komen waar de VVV zit, waar de winkelstraten zijn, geef een toelichting bij de prachtige monumentale panden die Enkhuizen rijk is. Ze zou graag nog een keer met de burgemeester en een aantal ondernemers een rondje door de stad maken. Dit wordt afgesproken.


Haar eerste indruk van de Westerstraat is dat het rommelig is en een ratjetoe. De stad moet meer onder de aandacht komen. Ondernemers moeten meer samenwerken, delen, gesprekspartners zoeken, de ondernemer is zelf verantwoordelijk voor het aanbod.
De ondernemer moet blij zijn met de klant, of moet de klant blij zijn met de ondernemer? Klantenbinding is veel moeilijker dan vroeger, klanten zijn minder trouw.
De etalage is belangrijk. Vaak is de inrichting van de etalage één van de eerste posten waarop bezuinigd wordt, terwijl het vernieuwen van de etalage heel belangrijk is. De etalage is een middel om nieuwe aanwas in het klantenbestand te genereren en nieuwe aanwas is nodig. Dat kan d.m.v. uitstraling en etalage. De Westerstraat is een wirwar van borden en vlaggen. De klant is geïnteresseerd wat er op ooghoogte gebeurt. Hij is niet geïnteresseerd in de vlaggen en borden maar dat is wel het eerste wat hij ziet als hij de Westerstraat in loopt en dat is een factor die afstoot en afleidt. Een goede etalage triggert de klant, rommel stoot af.


Samenwerking is belangrijk!!
Aanbod = ondernemers/klant
Uitstraling = ondernemers/eigenaren
Openbare ruimte = gemeente
De openbare ruimte moet rust uitstralen. Het samenspel tussen factoren is heel belangrijk, wat zouden we willen en daarin moeten we samenwerken.
Ondernemen is de kunst van het verleiden. Daarbij gaat het ook om:
 Zijn wie we willen zIjn (is moeilijk om te bepalen)
 Ken je kracht maar ook je faalfactoren
 En vooral Ken je consument


Ondernemers denken vaak dat consumenten weten wie je bent. Nel de Jager stelt aan een aantal ondernemers de vraag of men weet waar zijn klanten vandaan komen. Dat is belangrijk. Weet je klanten te vinden, met nieuwsbrieven, via postcoderegistratie, stuur je klanten e-mails. Kortom verdiep je in je klanten.
De vraag wordt gesteld of de ondernemers een winkeliersvereniging hebben. Een gezamenlijke website, wordt er gebruik gemaakt van social media?
Wat is het DNA van Enkhuizen. Hierop komt de slogan “Enkhuizen boeit” naar voren, Maar na doorvragen blijkt het lastig om uit te leggen waarom Enkhuizen boeit. Nel de Jager herkent de slogan “Enkhuizen boeit” niet in Enkhuizen. Enkhuizen is een oude stad, maar verder wordt er met deze slogan, behalve het jaarlijks uitgeven van het magazine “Enkhuizen boeit” niet veel gedaan.
Deze slogan komt niet bij de ondernemers terug. Geen van hen gebruikt deze slogan. De conclusie van Nel de Jager is : Het boeit voor geen meter!
Het is statisch, een marketinginstrument voor Enkhuizen, maar wat doet dit voor de ondernemers, wat heb je daarnaast? Verder is er alleen een website. De vraag rijst: Is het blad ondersteunend aan het MKB of is het MKB ondersteunend aan het blad?


Ken je eigen kracht en ken je eigen faalfactoren.
Volgens Nel de Jager zitten de ondernemers niet op één lijn. En nogmaals, wat heel belangrijk is: Wie is de consument? Om tegenstand te kunnen bieden aan internet moet het de ondernemers “boeien” wat je samen moet doen om tegenstand te bieden aan 24 uur per dag via internet kunnen bestellen in je eigen huis, ondertussen een kopje koffie zettend. Website en winkel moeten aan elkaar verbonden worden, promotie is meer dan een slogan en promotie is meer dan een folder. Promotie is dynamisch. Je imago is belangrijk, hier moet je voortdurend naar kijken om de klant te blijven “boeien”. Kijk maar hoe de grote outlet-factorystores dit doen. Zij voeren een super marketing campagne en promotie activiteiten voor hun bedrijf. De klant is koning. De klant zegt tegenwoordig dat de ondernemer aan zijn vraag moet beantwoorden en anders vertrekken ze naar elders. Daar moet je als ondernemers samen aan werken.


Hoe creëer je de gezamenlijkheid?
Ook hier is een wereld te winnen. Samenwerken is de discussie aangaan wat je wel of niet wilt zijn. Hier is ook een financieel plaatje aan verbonden. Maar als je klanten verliest zit daar ook een financieel plaatje aan vast. Het is belangrijk om, als je gezamenlijkheid wilt creëren minder in algemeenheden te spreken en concreter te worden.
Na de pauze ging het verder over de samenwerking.
Volgens Nel de Jager kan je de slogan “Enkhuizen boeit” veel meer “uitnutten”. Maar daar heb je elkaar voor nodig. Hoe kijken de verschillende ondernemers aan tegen samenwerken? Hoe kijken de ondernemers aan tegen de ondernemersvereniging?
Alle ondernemers willen hetzelfde, maar de samenwerking wil niet van de grond komen. Terwijl de ondernemers wel willen samenwerken.
Alle ondernemers willen hetzelfde: voldoende klanten en een goed belegde boterham is te algemeen geformuleerd.
Er moet één kapitein op het schip staan. De ondernemersvereniging moet geprofessionaliseerd worden.
Aan verschillende ondernemers wordt gevraagd waar zij willen staan in 2015. Om dit goed te formuleren lijkt niet zo eenvoudig te zijn. Men wil uit het rood zijn, een bloeiende Westerstraat hebben, groeimogelijkheden, lekker in de winkel staan, een tweede winkel openen, volle zaak en alle winkels vol, een florerend Enkhuizen. Uitspreken wat je werkelijk vindt is best lastig want dat schept dan ook verwachtingen.


Nel de Jager vraagt aan de wethouder financiën of er geld beschikbaar is voor de ondernemers. Er bestaat een ondernemersfonds. Hieraan wordt jaarlijks € 30.000 gedoteerd. Hieruit kunnen eenmalige plannen worden bekostigd. Zo’n aanvraag wordt voorgelegd aan een toetsingscommissie. Dit ondernemersfonds blijkt niet bij alle ondernemers bekend te zijn.
Communicatie is de kracht der herhaling, één kapitein op het schip, elkaar geen zwarte pieten toespelen, er kan meer door samenwerking, je moet samen ergens naar toe werken en dat is een kwestie van geven en nemen. Er moet commitment zijn. Het gaat niet om beter of best, maar het gaat om het gemeenschappelijke doel.
Maak een jaarplan, stel doelen. In de overeenkomsten met elkaar is het makkelijk om elkaar te vinden, maar je moet elkaar ook kunnen vinden in de verschillen.
Dus de winkeliersvereniging is belangrijk, het bestuur heeft een mandaat, er is een jaarplan wat is vastgesteld op de jaarvergadering, er bestaan verschillende werkgroepen, omdat het bestuur niet alles alleen kan doen. Het bestuur moet toestaan dat de werkgroepen plannen aan het bestuur voorleggen die het bestuur wel of niet kan goedkeuren.
Het gezamenlijke doel voor dit jaar kan zijn: beginnen met de samenwerking op te zetten.


Op de vraag of er niet een plan is wat gevolgd kan worden antwoordt Nel de Jager dat zo’n plan niet bestaat, omdat elke stad en elke winkel uniek is. Plannen zijn dus niet te kopiëren. Er komen een half miljoen toeristen naar Enkhuizen die de ondernemers niet bereiken. Die bulk klanten heb je als ondernemers hard nodig. Daar moet een plan de campagne voor komen en dat kan alleen door hier samen met elkaar aan te gaan werken.
Als afsluiting van de avond biedt Nel de Jager aan om eind mei nog een keer terug te komen voor een tweede bijeenkomst waarin met bovenstaande een begin gemaakt kan worden. De datum wordt nog bekend gemaakt.
Ondernemers die mee willen lopen als Nel de Jager en de burgemeester een rondje door de stad gaan maken kunnen zich melden bij Stella Quasten van Lijst Quasten.
Margreet Keesman
SP
27 april 2012

Reageren?

Wilt u reageren op een bericht?

Graag! Wij horen graag uw mening en willen met iedereen de discussie aangaan.

Een paar spelregels:

  • Alleen reacties die serieus ingaan op de inhoud van het bericht worden geplaatst. Aan "bagger" en "afzeikerij" doen we niet mee.
  • Anonieme reacties worden niet geplaatst
  • Wilt u reageren, maar niet in het openbaar? Gebruik dan onze contactpagina
     

U bent hier