FRACTIE - Vragen asbest PvdA,LQ,SP

13 november 2011

FRACTIE - Vragen asbest PvdA,LQ,SP

We stelden samen met de fracties LQ en PvdA vragen over asbest. Klik op "lees verder".

Burgemeester en wethouders van Enkhuizen
1600 AA Enkhuizen

Enkhuizen, 10 november 2011

Betreft: Vragen asbestinventarisatie scholen

Geacht College,

Er is de laatste maanden veel te doen rondom de aanwezigheid van asbest in schoolgebouwen. Asbest blijkt veel gevaarlijker te zijn voor de gezondheid dan tot nu toe werd aangenomen. Vr de zomer al vroeg staatssecretaris Atsma, samen met VNG en onderwijsinstellingen, scholen inzicht te geven in hun asbestsituatie.

In een artikel in VNG Magazine van 4 november 2011 over scholen en gezondheid, wordt uitgelegd dat asbest tot 1993 veel gebruikt werd in de bouw. Het blijkt dat de overgrote meerderheid van de schoolgebouwen van vr die tijd dateren, zo ook in Enkhuizen.

Landelijk worden er asbestinventarisaties bij scholen uitgevoerd, de fracties van PvdA, Lijst Quasten en SP hebben naar aanleiding van alle ontwikkelingen de volgende vragen:

-Wat is in Enkhuizen momenteel de stand van zaken omtrent de asbestinventarisaties? Worden er al inventarisaties uitgevoerd en zo ja, zijn er al resultaten bekend en kan daarover al iets gezegd worden?
-Indien de aanwezigheid van asbest geconstateerd wordt in (n van) de schoolgebouwen, wat is dan het plan van aanpak?
-In geval van asbestsanering, voor wiens rekening komen de kosten?

Een schriftelijke beantwoording op bovenstaande vragen wordt door de fracties van PvdA, Lijs Quasten en SP op prijs gesteld. Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,

Carmen Eenkoren -PvdA