Leegstandsprotest

18 april 2011

Leegstandsprotest

De leegstand van veel winkelpanden in de Wester- en Vijzelstraat is de burgers van Enkhuizen een doorn in het oog. De SP en andere fracties in de Enkhuizer gemeenteraad zeggen al lange tijd dat er wat aan moet gebeuren. De gemeente voert, naar eigen zeggen, al ruim een jaar op regelmatige basis gesprekken met de eigenaren van de panden en de winkeliers en de makelaars. Dit heeft tot nu toe niets positiefs opgeleverd, sterker nog: de leegstand is alleen maar toegenomen. Dit komt vooral door de torenhoge huurprijzen waardoor het in deze economisch slechte tijden voor veel ondernemers onmogelijk is het hoofd boven water te houden.

Het is wonderlijk dat de gemeente zegt dat er in Enkhuizen geen sprake is van structurele leegstand en er dus geen maatregelen, zoals leegstandsboete voor de eigenaren hoeven worden genomen. Zij geeft overigens zelf het slechte voorbeeld door het al lang leegstaande pand van de wegbezuinigde gemeentewerken aan het Witte Hert op de Schepenwijk.
Als protest plakte de SP affiches op de leegstaande panden in de winkelstraten en het verloederende gemeentepand om aan te geven dat wat ons betreft de maat vol is en het de hoogste tijd wordt voor strenge maatregelen. De meeste affiches waren al snel verdwenen, maar gelukkkig hebben we de foto's nog!