FRACTIE - schriftelijke vragen reinigingsrecht

17 maart 2011

FRACTIE - schriftelijke vragen reinigingsrecht

De SP bekommert zich ook om kleine ondernemers en stelde vanwege de rare gang van zaken bij het reinigingsrecht de vragen die te lezen zijn door op "lees verder" te klikken. Garbage

Geachte wethouder Franx,

Naar aanleiding van berichten die ons bereiken over het opleggen van aanslagen reinigingsrecht over meerdere jaren aan kleine bedrijven aan huis zijn een aantal zaken niet duidelijk.
Het gaat hierbij om het volgende:.
Naar nu blijkt worden steekproefsgewijs aanslagen reinigingsrecht met terugwerkende kracht opgelegd aan bedrijven die als vestigingsadres een woonhuis hebben.
De reden hiervoor hier dat deze bedrijven bedrijfsafval zouden laten afvoeren.
De bedrijven hoeven deze aanslag niet te betalen als zij aan kunnen tonen dat zij hun bedrijfsafval op een andere manier laten afvoeren.

De SP heeft hierover de volgende vragen:

1. Waardoor is de vertraging ontstaan om deze aanslagen met terugwerkende kracht voor een aantal jaren nu op te leggen en waarom steekproefsgewijs?
2. Hoe hadden deze bedrijven op de hoogte kunnen zijn van het feit dat deze aanslagen opgelegd zouden gaan worden?
3. In de toelichting die bij de aanslag zit wordt gesproken over aanslagen voor een niet-woning. Waarom worden deze aanslagen dan naar een woning gestuurd?
4. Hoe wordt bepaald welk bedrijf een aanslag krijgt voor bedrijfsafval?
5. Waarom is de definitie van bedrijfsafval in de toelichting van de aanslagen een andere dan in de verordening? Bent u met ons van mening dat dit zeer verwarrend is en welke definitie is dan leidend?
6. Hoe is het tarief tot stand gekomen en wat doet de gemeente hiervoor?
7. In de toelichting staat dat de aanslag niet betaald hoeft te worden als aangetoond kan worden dat men het afval via een ander bedrijf laat afvoeren. Bent u met ons van mening dat, wanneer aanslagen over eerdere jaren worden opgelegd, deze mogelijkheid wordt ontnomen en welke oplossing wordt hiervoor aangeboden?
8. Bent u met ons van mening dat er mogelijkheid tot bezwaar moet zijn voor een bedrijf aan huis dat geen afval produceert?

Met vriendelijke groet,

SP