FRACTIE - Voorstellen Parkeren, Drom en Cultuurnota

1 juli 2010

FRACTIE - Voorstellen Parkeren, Drom en Cultuurnota

We hebben ons parkeervoorstel aangepast en samen met de PvdA en LQ dienden we twee voorstellen in voor de volgende raadsvergaderingen, 1 over de Drommedaris en 1 over de cultuurnota. Klik op "lees verder".

FRACTIE SP

PARKEERBELEID

Op 15 juni j.l. besprak de commissie Grondgebied ons voorstel inzake parkeren. We hebben alle mondelinge en schriftelijke opmerkingen goed beluisterd en zijn tot de conclusie gekomen dat:
- Veel fracties ondanks het overduidelijke signaal van de verkiezingen lijken te willen kiezen voor géén maatregelen en weer de zoveelste bespreekstuk.
- Ons voorstel een mengeling van korte termijn en lange termijn voorstellen bevat.
- Ons voorstel te weinig samenhangend werd gevonden.
Wij constateren dat dit voornamelijk gekomen is door onze aanname dat een bij collegeonderhandelingen breed gedragen tekst het wel zou halen. Nu dit niet het geval lijkt te zijn, pasten we ons voorstel aan en hebben deze uitgebreid.
Het voorstel is in drie delen geknipt:
1. Het voorstel een klankbordgroep in te stellen;
2. Korte termijn voorstellen die wat ons betreft gisteren al in hadden moeten gaan;
3. Lange termijn voorstellen met een meer samenhangend karakter;
We stellen voor dat per onderdeel wordt gestemd, met zelfs de mogelijkheid om per subonderdeel voor- of afkeur uit te spreken.

De raad in vergadering bijeen op 6 juli 2010;

Besluit:

1. Voor de evaluatie van het parkeerbeleid, zowel op korte als op lange termijn het aanbeveling verdient dat een evenwichtig samengestelde klankbordgroep blijvend wordt ingezet om gevraagd en ongevraagd te adviseren over maatregelen om het vergunningenbeleid aan te passen.
2. Heden voert de gemeente minimaal de volgende maatregelen (of andere maatregelen die hetzelfde doel bereiken) in:
a. De drempel, zowel om als inwoner van Enkhuizen bezoek met de auto te ontvangen en deze in de binnenstad op vergunningplaatsen te laten parkeren, moet worden weggenomen.
b. Bij de blauwe zones wordt bekeken of deze niet tot gevolg hebben dat de druk op het parkeren in de straat wordt verhoogd en weer omgezet moet worden in vergunningengebied of het wordt vergunninghouders toegestaan om in de blauwe zone te staan. Daar de meeste auto’s overdag weg zijn gaat dit bijna niet ten koste van parkeerplaatsen voor bezoekers van de binnenstad.
c. Er komen blauwe zones met een parkeerduur van 3 uur.
d. Het ontstane parkeerprobleem in dwarsstraten van “de walkanten” wordt meteen aangepakt.
e. Per adres in de binnenstad, ongeacht of een eigen parkeerplek aanwezig is of een eventuele walkant, kan een parkeervergunning worden gekregen. De limiet op een tweede vergunning wordt opgeheven.
f. De prijzen van een eerste en tweede vergunning worden gelijk getrokken op het niveau van de eerste vergunning. Het zijn immers leges, en geen belasting.
3. Voor de langere termijn:
a. Draaien we het besluit om betaald parkeren in te voeren, fase 2, terug.
b. Kiezen de gemeente voor een systeem van regulering en toeleidingsborden naar parkeergelegenheden aan de rand van de binnenstad. Voor langparkeren (>24u) kan hiervoor een bescheiden bedrag van 2 euro per dag worden gevraagd.
c. Aan de noordkant van Enkhuizen komt extra parkeergelegenheid.
d. Wordt het vergunningensysteem per 1 januari 2011 grondig aangepakt op een nader door de klankbordgroep bepaalde wijze. Hierbij zijn alternatieven zoals terug naar de vorige situatie mogelijk, en wordt gebruik gemaakt van eerdere plannen en documenten.

Drommedaris

Voorstel
Voorgesteld wordt om als volgt te besluiten:

1. in te stemmen met de onderdelen 1,2 en 4 van bovenstaande on-derdelen van het Projectplan renovatie en verbouwing de Dromme-daris en haar bijlagen;
2. een bedrag van €1.200.000 sowieso uit te trekken en garant te staan voor een bedrag van €200.000,-- . Hierbij wordt intentie uitgesproken spreken om zo veel mogelijk subsidies bij derden voor dit project aan te vragen, om zowel dit bedrag als de resterende kosten te dekken.
3. Eerst uitvoering te geven aan het plan nadat de middelen beschikbaar zijn gesteld door derden en, wat betreft het aandeel van de gemeente, nadat de middelen hiervoor door uw raad beschikbaar zijn gesteld.

Toelichting
In de huidige, economisch tijd is het niet verantwoord om voor veel geld garantstellingen aan te gaan. Daarnaast is het maar de vraag of (een deel van het) te investeren bedrag zal worden terugverdiend. Wellicht kan de doelgroep uitgebreid maar één en ander moet eerst een goed haalbaar-heidsonderzoek c.q. exploitatieplan worden beschreven. Tenslotte hoort bij deze hele overweging ook de principiële discussie over al ons culturele plekken.
Niettemin is de gemeente eigenaar van het gebouw en heeft daarmee een plicht om in onderhoud te voorzien, en ook de huidige invulling is uitstekend en “goedgekeurd” door de gemeente. Het is dan ook langs deze lijnen dat we financiering willen voorstellen.
Op basis van de uitstekende beantwoording komen we grofweg tot het voorstel dat van de onderdelen:
1 onderhoudswerkzaamheden gebouw
2 onderhoudswerkzaamheden carillon
3 werkzaamheden t.b.v. vergroten van de toegankelijkheid voor mindervaliden
4 werkzaamheden t.b.v. vergroten van de veiligheid
5 werkzaamheden voor het vergroten van het comfort en de bruik-baarheid van de zalen
Geld voor onderdelen 1,2 en 4 wordt uitgetrokken, en de andere onderdelen niet.
Gezien het feit dat al 150000 euro en 1050000 euro opzij was gezet, ziet de dekking er dan als volgt uit (de getallen zijn indicatief en gebaseerd op de verstrekte gegevens). Hierbij gaat de gemeente –naast bekostiging van de functies 1,2 en 4- uit van een garantstelling die gelijk is aan die van de Westerkerk, te weten 200000. Het resterende bedrag, plus bij voorkeur deze garantstelling, dient als subsidie binnen te worden gehaald. Hierbij zij opgemerkt dat een kleiner project waarschijnlijk ook lagere kosten oplevert voor de posten architect t/m onvoorzien.

Cultuurnota

De voorgestelde prioritering zoals vermeld onder 1 en 2 als volgt te wijzigen

Als prioriteit 1 (Behoud):
• In stand houden diversiteit cultureel aanbod t.b.v. participatie en educatie
• Waarborgen van kwaliteit en continuïteit van cultuurparticipatie in het primair onderwijs en van de steunfunctie cultuureducatie.
• Verstevigen van de verbinding tussen buitenschoolse cultuurparticipatie en binnenschools aanbod

Als prioriteit 2 (verstevigen of uitbreiden):
• Ontsluiten lokaal erfgoed t.b.v. kennismaking
• Zorgen voor betaalbare oefenruimtes
• Beeldende kunst in de buitenwijken realiseren
• Activiteiten op het gebied van beeldende kunst stimuleren
• Activiteiten op het gebied van film stimuleren

Toelichting:
In het College Uitvoeringsprogramma 2006-2010 is aangegeven dat er een cultuurnota wordt opgesteld, waarin in elk geval de speerpunten participatie, collectie en kunst in de openbare ruimte aan de orde komen.

In het plan van aanpak wordt voorgesteld om bij het formuleren van cultuurbeleid voor de periode 2011 – 2014 de prioriteit te geven aan het in stand houden en waar nodig aanvullen van de basis van het culturele voorzieningenniveau in Enkhuizen. Zeker gezien de financiële positie waarin de overheid de komende jaren verkeert is deze doelstelling op zichzelf al een ambitieuze.

Gezien die financiële positie denken wij dat het realistischer is de hoogste prioriteit te geven aan ”het in stand houden”.
Deze wijziging in de prioritering doet meer recht aan het in stand houden van wat er is: nl. ook van wat er is op het gebied van de cultuurparticipatie in het primair onderwijs en van de steunfunctie cultuureducatie.
De versteviging van de verbinding tussen buitenschoolse cultuurparticipatie en binnenschoolse aanbod zou mogelijk hierin een rol kunnen spelen .

Bij prioriteit 2 noemen wij punten die als aanvulling op de bestaande basis van het culturele voorzieningenniveau genoemd zijn in het voorstel zelf. Met de voorgestelde volgorde bij prioriteit 2 willen wij recht doen aan de genoemde speerpunten uit de startnotitie; participatie, collectie en kunst in de openbare ruimte .

Aanvullende toelichting
Voor geïnteresseerden is er nog info toegevoegd vanaf het cultuurnetwerk.nl als bijlage.

Op deze site is te lezen wat de bemoeienis van de verschillende niveaus van overheden is t.a.v. cultuureducatie.

Voor een gemeente valt daar het volgende over te lezen:

GEMEENTE
Gemeenten hebben de verantwoordelijkheid om deelname aan kunst en cultuur voor alle burgers mogelijk te maken. De eigen beleidsruimte is daarin groot. De gemeenten bepalen zelf hoe groot de ambitie op cultureel gebied is.

Op het gebied van cultuureducatie hebben gemeenten de taak om de culturele infrastructuur van de gemeente te ondersteunen en cultuureducatieve activiteiten te subsidiëren.

De gemeenten zijn een belangrijke partner van het Rijk bij de uitvoering van de landelijke projecten Actieplan Cultuurbereik en Cultuur en School en het toekomstige Fonds voor Cultuurparticipatie. Door de landelijke projecten is een sterke behoefte ontstaan aan cultuureducatievoorzieningen op lokaal niveau ter ondersteuning van het onderwijs. Voor de uitvoering van deze taken subsidiëren gemeenten onder meer de centra voor de kunsten.

Ringenmodel
Om gemeenten houvast te geven bij het formuleren van cultuurbeleid, is een zogenaamd ringenmodel ontwikkeld. Dit model deelt de culturele voorzieningen en het bijbehorend cultuurbeleid op in drie ringen, gerelateerd aan het inwonersaantal. Dit ringenmodel is verder uitgewerkt voor kunsteducatie:

Gemeenten met minder dan 30.000 inwoners formuleren een kernachtig cultuurbeleid. Zij hebben doorgaans een lespunt voor kunsteducatie. Ook verzorgen zij naschoolse basiscursussen en cultuureducatieve activiteiten voor het onderwijs. Kleine gemeenten hebben vaak geen eigen voorziening, maar organiseren lokaal aanbod in samenwerking met regionale culturele instellingen en andere gemeenten.