COLUMN - Bert Putters / Gefeliciteerd

14 maart 2010

COLUMN - Bert Putters / Gefeliciteerd

Bert gefeliciteerd met jullie zegen in Enkhuizen …was een korte Sms-bericht op de verkiezingsavond.

Ook de volgende dag, het werd die avond/ nacht 01:30 uur voor ik in bed lag, zat mijn emailbox vol met gelukwensen. Om ongeveer 23:45 uur, kwam burgemeester Jan Baas binnen met de uitslag. Hij liep naar het podium met de woorden: “Een verrassende uitslag”………

En bij het zien van de staafjes in de kleuren die bij de eventuele partijen hoorden, schoot het cilindertje van SP omhoog en dit kwam neer op 3 zetels. Net daarvoor had ik in de microfoon van RTV Enkhuizen gezegd, dat wij rekenden op 2 en hoopten op 3 zetels. Het werden er 3 en bijna zelfs 4. Heel vervelend was de uitslag van de restzetels, zodat andere partijen die fors hadden verloren toch nog op een redelijke uitslag kwamen qua zetels….dus ook drie.

De uikomst was wel dat de SP de onderhandelingen voor een nieuw college kan/ konden beginnen. Die onderhandelingen verliepen 3 jaar geleden voor mijn partij en fractie verkeerd af. Wij werden afgeschilderd als de partij die niet wilde samenwerken met de PvdA. Een leugen opgevoerd door de onderhandelaar van de VVD; Ton Hooijmaijers. U weet hoe het met deze man is afgelopen. Het werd duidelijk voor ons toen, ondanks onze grote winst en het verlies van de gevestigde partijen, het werd oppositie

Veel lokale politici, vooral zij van die in het kabinet zaten/ zitten baalden over de ontwikkelingen in de landspolitiek. “het zijn geen gemeentelijke maar het lijken wel landelijke verkiezingen”, riepen velen in koor. En zij hadden gelijk. En met de uitslagen in de hand zag je ook dat juist die partijen rake klappen hadden gekregen. Hier en daar viel de uitslag mee, maar veel vaker tegen.

Opmerkelijk was ook het verlies te bespeuren van de SP, maar ook weer winst. In bijvoorbeeld Arnhem en ook in onze eigen afdeling West-Friesland Oost, waar Enkhuizen het fiat vier jaar geleden en nu ook weer kregen om mee te doen aan de verkiezingen. En met een welgemeende speech van Agnes Kant en toegejuicht door de vele aanwezigen, gingen wij op campagne…. Eigenlijk iets wat wij ook doen, wanneer er geen verkiezingen zijn. En eerder heb ik al uitgelegd niet doen wat slecht is bij anderen maar wat wij beter willen gaan doen. Al die jaren konden wij aantonen wat er feitelijk vaak mis was binnen het vorige college van Enkhuizen. Niet alleen hier maar ook elders in Noord-Holland. Maar wat in Enkhuizen wel werd beloond, hadden wij het in andere plaatsen het nakijken. Of moet je de uitslag in Den Helder als winst of als verlies zien na de zetelroof in 2006.

Ook in onze partij waren de gevolgen hard te noemen. De volgende dag was desastreus. Agnes Kant, in januari nog toegejuicht door vele leden, bedankte voor het voorzitterschap als fractievoorzitter en gaf ook haar zetel terug in de 2e Kamer. Vooral de manier waarop gaf mij een zwaar onderbuik gevoel. “De koning is dood, leve de Koning”, deed ook hier weer opgang als een waarheid als een koe. Er moet een nieuwe fractievoorzitter gekozen worden. Voor mij 2 kandidaten. En die namen deden ook in de landelijke pers de ronde. Ronald van Raak en Emile Roemer. Twee personen die mij nauw aan het hart liggen en met beiden onderhoud ik nauwe contacten. Ronald over de politie en Emile over Wegen, Vervoer en Verkeer. Het is Emile geworden….lang leve de koning. De politiek is kei – en keihard.

Bert gefeliciteerd met jullie zegen in Enkhuizen…….Emile hartelijk gefeliciteerd Sms’te ik naar Emile Roemer.

Gefeliciteerd????

Bert Putters, statenlid SP