FRACTIE - vragen verzorgingstehuizen

3 februari 2010

FRACTIE - vragen verzorgingstehuizen

We stelden eerder vragen over het VK onderzoek verzorgingstehuizen. Klik op "lees verder" voor de antwoorden.

BRIEF VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS

BEANTWOORDING RAADSVRAGEN SP KWALITEIT VAN VERZORGINGSHUIZEN

Aan de voorzitter van de gemeenteraad

Geachte voorzitter,

Naar aanleiding van de vragen die C. Bokhove, raadslid SP, heeft gesteld over het onderzoek naar de kwaliteit van verzorgingshuizen, het volgende.

De fractie SP heeft in haar brief drie vragen gesteld die betrekken hebben op het onderzoek naar verzorgingshuizen, gepubliceerd door de Volkskrant. In deze raadsbrief wordt antwoord gegeven op de vragen.

Vraag 1.: Bent u op de hoogte van het onderzoek op de website: extra.volkskrant.nl/verpleeghuizen/?alleverzorgingstehuizen?

Antwoord: Ja, het college is op de hoogte van het door de Volkskrant gepubliceerde onderzoek inzake verzorgingstehuizen. Er is inmiddels contact opgenomen met de managers van de verzorgingshuizen, het ouderenplatform en de ouderenwerkster van Welwonen. Het ouderenplatform is op de hoogte met de publicatie van het onderzoek en geeft aan geen bijzonderheden op te merken omtrent de zorg van de bewoners.

Vraag 2.: Bent u met ons van mening dat de positie van enkele van de in Enkhuizen gesitueerde huizen reden tot zorg is?

Antwoord: In de Gemeente Enkhuizen zijn momenteel vier verzorgingshuizen gevestigd. Woonzorggroep Wilgaerden is eigenaar van de verzorgingshuizen Westerhof, Sint Nicolaas en Herfstzon. De laatst genoemde locatie is niet meegenomen in het onderzoek van de Volkskant. Verzorgingshuis Overvest is een onderdeel van Westfriese Zorggroep Omring. De Volkskrant heeft 947 verzorgingshuizen onderzocht. De resultaten van het onderzoek die de Volkskrant heeft gepubliceerd zijn voortgekomen uit het gemiddelde van twee deellijsten, een prestatiescore en de mening van de bewoners.

Tevredenheid bewoners:
Het oordeel van bewoners of hun familie is gebaseerd op negentig vragen over zaken als zorgzaamheid, aandacht en privacy. De resultaten zijn gewogen en gerangschikt op achttien thema's. Hoe hoger de score, hoe beter het huis volgens de bewoners functioneert. De drie huizen in Enkhuizen scoren op de achttien thema’s gemiddeld 6,7 op een schaal van 1-10. Dit is iets lager dan het verzorgingstehuis met de beste score, namelijk 7,1.

Prestatiescore
De prestatiescore zijn resultaten die zijn gewogen en gerangschikt op achttien thema's. Hoe lager deze score, hoe beter. De resultaten komen voort uit de registratie van de verzorgingshuizen. De huizen moeten ondermeer bijhouden hoe bewoners er lichamelijk aan toe zijn; hoeveel antidepressiva of sufmakende medicijnen ze gebruiken en hoe vaak ze worden gefixeerd.
Verzorgingshuis Sint Nicolaas heeft de beste beoordeling van de drie huizen in de gemeente Enkhuizen, namelijk 474. Zij staan in de algemene lijst op plaats 347. Bij verzorgingshuis Sint Nicolaas is niet gescoord op doorligwonden en onbedoeld afvallen. Relatief gezien scoort dit huis laag op fouten met medicatie, diagnose incontinentie, probleemgedrag, vaccinatie bewoners en fouten met medicatie. Ze scoren hoog op vaccinatiegraad medewerkers, sufmakende medicatie en incontinentie bewoners.
Verzorgingshuis Westerhof heeft als prestatiescore 840. Zij staan op de algemene lijst vrij onderaan, namelijk plaats 910. Daar is niet gescoord op fouten met medicatie, diagnose incontinentie, bewoners met katheter en fixatie bewoners. Ze scoren hoog op vaccinatiegraad medewerkers, onbedoeld afvallen en incontinentie bewoners.
Verzorgingshuis Overvest scoort wat betreft prestatie 943. Dit huis staat op de algemene lijst het laagst van de verzorgingshuizen in Enkhuizen, namelijk plaats 919. Er zijn geen prestatiescoren op doorligwonden en diagnose incontinentie. Het huis scoort laag op gebruik antidepressiva, vaccinatie bewoners en bewoners met een katheter en hoog op vaccinatiegraad bewoners, probleemgedrag en fixatie van bewoners. Bijna alle verzorgingstehuizen scoren relatief gezien hoog op de vaccinatiegraad medewerkers en sufmakende medicatie.

De bewoners geven de verzorgingshuizen in Enkhuizen gemiddeld een 6,7. Hieruit mag geconcludeerd worden dat de bewoners uit de verzorgingstehuizen in Enkhuizen over het algemeen tevreden zijn over de zorg.

Tevens heeft het ouderenplatform en het ouderenwerk aangegeven geen signalen tot bezorgdheid te hebben ontvangen. Uit de uitkomsten van het onderzoek blijkt echter wel dat er verbeterpunten zijn voor de verzorgingstehuizen in Enkhuizen.

Vraag 3. Indien ja, wat kan de wethouder doen om deze zorg het hoofd te bieden?

Antwoord: De zorg die in de verzorgingshuizen gegeven wordt, is AWBZ geïndiceerde zorg. De AWBZ (algemene Wet Bijzondere Ziektekosten) dekt zware geneeskundige risico’s die niet onder de zorgverzekering vallen. Het gaat om hoge medische kosten. Op grond van de AWBZ worden bijzondere ziektekosten vergoed (zoals langdurige zorg thuis of opname in een verpleeghuis of gehandicapteninstelling). De gemeente heeft geen verantwoordelijkheid voor AWBZ geïndiceerde zorg. De Rijksmiddelen hiervoor gaan rechtstreeks naar de verzorgingstehuizen. Wel overweegt de gemeente met inzet van subsidie activiteiten voor ouderen te bevorderen waardoor sociale contacten en bewegingsactiviteiten kunnen worden gestimuleerd en valincidenten en depressieve gevoelens kunnen worden verminderd.

Hoewel de gemeente geen rechtstreekse verantwoordelijkheid heeft omdat het AWBZ gefinancierde zorg betreft, gaat het hier wel om inwoners van de gemeente Enkhuizen. Dat is voor ons aanleiding om, naar aanleiding van de resultaten van het onderzoek, een informerend gesprek aan te gaan met de directie van de twee zorgaanbieders over de kwaliteit van zorg die geboden wordt aan de bewoners.