FRACTIE - Antwoorden gladheidsbestrijding

18 februari 2010

FRACTIE - Antwoorden gladheidsbestrijding

GLADHEIDBESTRIJDING 2009-2010

Aan de voorzitter van de gemeenteraad

Geachte voorzitter,

Naar aanleiding van vragen van onder andere de SP willen wij u hierbij informeren over de gladheidbestrijding in Enkhuizen.
Van 15 oktober 2009 tot 15 april 2010 monitoren B.O.P. beveiliging en medewerkers van Realisatie, Beheer en Onderhoud, middels informatie van de weerkamer van Meteo Consult en de situatie buiten, de actuele situatie op het gemeentelijke wegennet.
Vanaf maandag 14 december 2009 is er weer sprake van actieve gladheidbestrij-ding binnen de gemeente Enkhuizen. Op 14 december 2009 was er op een enkele brug sprake van gladheid waarna er opdracht is gegeven aan de aannemer, firma Huisman, om de bruggenroute te strooien. De aannemer moet na de melding binnen 45 minuten beginnen met zijn strooiactie. Vanaf woensdag 16 december 2009 tot heden is er sprake geweest van langdurige sneeuwval en gladheid in Nederland. Op basis van voorspellingen door Meteo Consult en eigen waarnemingen door B.O.P. en medewerkers van Realisatie, Beheer en Onderhoud is er regelmatig de prioriteit gelegd bij het sneeuw- en ijsvrij houden van de hoofdroute, fietsroute en de bruggen. De routes die gestrooid worden wijken niet af van de routes die de afgelopen jaren zijn gestrooid en worden jaarlijks op detailniveau aangepast.
Door de aannemer wordt er 24 uur per dag gewerkt aan het berijdbaar houden van de doorgaande wegen. Door de vele meldingen van lokaal overlast is er in de eerste dagen ad hoc gereageerd door de gladheidbestrijders op deze meldingen. Hierdoor is er in de beginperiode minder aandacht geweest voor de hoofdroute en de fietspaden. Vrijdagochtend 18 december is er overleg geweest tussen de aannemer, B.O.P. en medewerkers van Realisatie, Beheer en Onderhoud naar aanleiding van de overvloedige sneeuwval en is opdracht gegeven om alleen nog de hoofdroute, fietsroute en de bruggen sneeuw- en ijsvrij te houden.
Mede door een dreigend tekort aan strooimiddel en aanhoudende gladheid is deze strategie in 2010 voortgezet.

Enkhuizen, 16 februari 2010

Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van E n k h u i z e n
Namens dezen,