COLUMN - Bert Putters / Het regent

28 februari 2010

COLUMN - Bert Putters / Het regent

Terwijl ik uit het raam kijk van mijn kleine kamertje ingericht t.b.v. de computer, stukken van de provincie, de nodige lectuur en andere zaken, zie ik dat het regent.

Niet zo bevorderlijk voor een verkiezingscampagne. Niet dat ik daar iets om geef, want een echte SP ‘er kan wel tegen een beetje kou. Nee, zijn er wel genoeg mensen op straat om eventueel mee in discussie te gaan.
Twee zwanen, waarschijnlijk een nieuw gevormd monogaam stel, want zwanen zijn voor het leven aan elkaar verbonden. Een beschermde vogel. Ook twee hazen rennen achter elkaar aan op de gerooide bloemkoolvelden. Twee houtduiven vliegen op, waarschijnlijk schrokken zij ergens van een aantal meeuwen zoeken naar voedsel op het omgeploegde bloemkoolveld. Een kraai zoekt op de rug van een schaap naar vlooien en ander gedierte. De meerkoet duikt af en toe onder en de reiger staat als een levend beeld langs de kant van onze sloot te wachten dat hij kan toeslaan en zich met één slik een salamander, kikker of visje kan voorzien van zijn dagelijkse maal.

De dierenwereld, geen belasting, geen parlement, geen provinciale staten en geen gemeenteraad. Zij regelen alles onderling en hebben slechts een vijand. Welke vijand? Een andere diersoort…..ja, de mens.

Zo was ik ook bezig met het flyeren voor de komende verkiezingen voor a.s. woensdag 3 maart. Je ziet ze nooit, maar waar zijn ze allemaal, die andere partijen. Iets wat de SP nooit doet, die zijn er altijd, vaak en ook met de ZO-krant drie maandelijks de wijken in. Dan zie je ze niet, die anderen. Nieuw Enkhuizen stond in het Koperwiek en in de Westerstraat met het leugenbankje en daarop een aantal uitspraken gedaan door andere partijen en zeker die van de SP. De meest domste manier van Campagne voeren. Nooit afgeven op je concurrent, maar je moet juist je eigen plannen verkopen en aanprijzen, is een van de grondbeginselen van commercie. Zij zijn goed, maar wij zijn ietsje beter. Geen populistische uitspraken, maar kom met feiten en doe iets voor je werknemers en bevolking.

Zo werd ik benaderd over de West-Frisiaweg, ook wel de N23 genoemd. De SP in de Staten heeft zich altijd verzet op de manier waarop deze wordt aangelegd. En zij kregen het gelijk van de Landelijke MER ( Milieu Effect Rapportage). En de SP kwam met geld besparende maatregelen. Vergeet de N23, maar zet je in voor een goede verbinding A7 naar Enkhuizen en een betere aansluiting op de A7 met een aparte afslag richten afsluitdijk. Het laatste werd door de minister beloond met de enige kraal. En wanneer je dan het gesprek vervolgd over een betere verbinding met Hoorn via het spoor, dan weet menigeen niet eens dat er elk uur een intercity rijdt richting Amsterdam en zelfs in de spits met meerdere intercitytreinen. Daarom heeft de fractie van de SP in de staten van N-H gesteld dat er alvast moet worden begonnen aan verdubbeling van de West-Frisiaweg naar het WFO terrein en verdubbeling van het spoor, zodat er bijna elk kwartier een trein kan rijden van en naar Hoorn en verder rechtstreeks naar Amsterdam en Schiphol.

De dieren die wroeten in de grond - gezien vanuit mijn raam - hebben er geen last van. De dieren rondom de doorsteek nabij Hoogkarspel/ Westwoud is niet naar hun mening gevraagd, die zitten dadelijk met de gebakken peren. Die hebben geen parlement, provinciale staten en gemeente raad…… het regent op het land en in Enkhuizen….