FRACTIE - Voorstellen december

13 november 2009

FRACTIE - Voorstellen december

Klik binnenkort op "Lees verder" om onze voorstellen te zien voor:
- Toegangsstop naar 01:00 uur ipv. 12:00 uur (met LQ en bijna NE)
- Splitsing Stadsvisie en structuurvisie
- Voorstel langdurigheidstoeslag (met LQ)

2009066 TOEGANGSSTOP

De gemeenteraad in vergadering bijeen op 1 december 2009,

Overwegende dat:
• De toegangsstop slechts een klein onderdeeltje van een totaalpakket aan maatregelen is, dat voor een groot deel al in uitvoering is;
• Bij het vaststellen van het Plan van Aanpak Jeugd en Alcohol gezegd is dat de portefeuillehouder niet doof zou zijn voor goede initiatieven en de toen ingediende motie inzake 01:00 uur als een signaal zou zien;
• De horeca haar goede wil volgens de voortgangsrapportages onder andere getoond heeft op het vlak van toegangsontzeggingenbeleid, drugsvoorlichting, gezamenlijke huisregels en periodiek overleg;
• Er onvoldoende aangetoond kan worden dat deze specifieke maatregel om een toegangsstop om 24.00 in te stellen, de doelstelling alcoholmatiging onder jongeren te bewerkstelligen, daadwerkelijk effect zal hebben;
• De horeca een lager percentage van alcoholconsumptie laten zien dan de alcoholconsumptie in keten, thuis en op straat;
• De toegangsstop op 24.00 het toerisme en de toeristische uitstraling nadelig zal treffen;
• Volwassen en verantwoordelijke horecabezoekers beperkt worden in hun vrijheid om na 24.00 een horecagelegenheid naar keus te bezoeken;
• Buiten de 9 deelnemende gemeenten, andere gemeenten in de Noordkop geen toegangsstop om 24.00 instellen, en daarmee een aanzuigende werking voor alcohol en uitgaanstoerisme krijgen;

Besluit om:

De toegangsstop per 1 januari 2010 vast te stellen op 01.00 uur.

en gaat over tot de orde van de dag.

FRACTIE SP

2009073 OPSPLITSING STADSVISIE EN STRUCTUURVISIE

Op grond van artikel 35 van het Reglement van orde van de gemeenteraad punt 2 van het concept-besluit zoals opgenomen voorstel nummer 2009073 als volgt te splitsen:
1. met inachtneming van de voorgestelde aanpassingen, zowel verwoord in het reactiedocument als ook in het bij dit besluit behorende collegevoorstel onder de punten 1 tot en met 5, de Stadsvisie Enkhuizen 2030, inclusief de richtinggevende uitspraken definitief vast te stellen;
2. de structuurvisie vast te stellen.

Enkhuizen, 1-12-2009

Toelichting:
Artikel 35 van het Reglement van orde van de gemeenteraad biedt de mogelijkheid een voorstel in te dienen tot splitsing van een ontwerp-besluit. (Artikel 35 Voorstellen tot splitsing. 1. Ieder lid is bevoegd tijdens de beraadslagingen voor te stellen om het ontwerp besluit in een of meer onderdelen te splitsen, teneinde daarover afzonderlijke besluitvorming zal plaatsvinden. 2. Het tweede en vierde lid van artikel 34 zijn van overeenkomstige toepassing.)

De stadsvisie plus richtinggevende uitspraken zijn met sterke burgerparticipatie tot stand gekomen. De structuurvisie is de politieke vertaling van die visie. Om die reden zijn we van mening dat over beide apart dient te worden besloten.

FRACTIES SP EN LIJST QUASTEN

2009062 LANGDURIGHEIDSTOESLAG

De gemeenteraad, bijeen op 1 december 2009 besluit om:

1. Van artikel 3 lid 2, 100% te veranderen in 110%;
2. Het college op te dragen om te onderzoeken of categorale bijzondere bijstand voor 65+ mogelijk is, waarna het college –afhankelijk van voornoemde mogelijkheid- al dan niet komt met een voorstel voor categorale bijzondere bijstand voor 65+ en een voorstel om het percentage uit het eerste punt op 120% vast te stellen;

Enkhuizen, 01-12-2009

Toelichting:
Onze voorkeur voor het percentage bij de langdurigheidstoeslag ligt bij ons op 120%, vooral ook omdat we bij het vaststellen van de armoedenota hebben afge-sproken dat de geldende percentages gelijk getrokken zou worden. Volgens de toelichting op de verordening kan een percentage boven 110% in strijd zijn met artikel 26 van het Internationaal Verdrag inzake Burgerrechten en Politieke Rech-ten. Vandaar dat we eerst 110% voorstellen. De geschatte meerkosten ten opzichte van de 100% norm bedragen 17.240 euro (antwoord schriftelijke vraag).
Volgens het ministerie van SZW kan boven de 110% worden tegemoetgekomen door gebruik te maken van de mogelijkheid om categorale bijzondere bijstand te verstrekken voor 65+-ers. We vragen het college om uit te zoeken of een voorstel hiertoe mogelijk is, waarna het percentage van de langdurigheidstoeslag ook naar 120% zou kunnen. De geschatte meerkosten van 120% ten opzichte van 110% bedragen ook 17 à 18000 euro.