COLUMN - Bert Putters / Baggermans

4 oktober 2009

COLUMN - Bert Putters / Baggermans

Het was deze week het item over de bagger (man) in het provinciehuis en ook in Enkhuizen. Gedeputeerde Sacha Baggerman PvdA lag onder het vuur van de fractie van de SP door publicaties in de pers en haar opleiding van € 41.000,= en bij een eventuele stage in het buitenland nog eens een bedrag van € 10.000,=.

Iets wat werd betaald door de provincie Noord-Holland en indirect door de belastingbetaler. Omdat de fractie van de SP mondelinge vragen had voorbereid en uitgevoerd, kwam de gedeputeerde met een verrassende mededeling. ”Zij zal de kosten nu zelf betalen”. Waarschijnlijk ingegeven door de ophef die ontstaan is in de pers en waar de wakkere krant van Nederland op de website binnen een half uur bijna 500 reacties kreeg. Na Baggerman was het de beurt aan Harry Borghouts, de scheidende CdK van Noord-Holland, die deze zaak moest verdedigen. Hij vond het optreden van de fractie van de SP populistisch. Hoezo populistisch? Of is hij nu het traject ingegaan van natrappen en omdat hij dit durft naar de collegepartijen, trapt hij naar de oppositie (lees; SP) nog harder. Statenleden en ook gedeputeerden hebben dezelfde rechten als ambtenaren. Alleen een ambtenaar, hoopt de SP, blijft langer in dienst van deze provincie. Een Statenlid en ook een gedeputeerde heeft een politieke functie en kan zo maar van het toneel verdwenen zijn. Ja, werd er door Harry gezegd, maar dan maakt zij korter gebruik van de wachtgeldregeling en komt zij waarschijnlijker sneller weer aan de slag….. Hoe verzin je het, maar wel doorzichtig en niet echt creatief neergezet. Want een gewone man moet ook zijn eigen scholing betalen. Een ander opmerkelijke opmerking was dat het niet ten koste gaat van de provincie qua tijd, maar dit wel een aanslag zal zijn op haar privé leven. Wie controleert dit???

De andere bagger was de bagger van Enkhuizen. Omdat de fractie van de SP grote twijfels trekt m.b.t. de bestede gelden voor de Harlingersteiger en infrastructurele maatregelen van 2,1 miljoen. Had de SP een korte informele reactie geplaatst bij de gedeputeerde Jaap Bond. Die heel adequaat heeft gehandeld en zijn ambtenaren direct aan het werk gezet om e.e.a. te onderzoeken. Afgelopen week werden wij na een moeilijk geworden materie een gesprek aangeboden met de burgemeester Jan Baas en zijn verantwoordelijk wethouder Jan Franx. Uit het gesprek, wat werd opgenomen door het college, kwam niet echt duidelijkheid hoe de gelden waren besteed, € 1,9 miljoen voor de steigers en € 200.000,= voor infrastructurele maatregelen. (Overigens bij onze wandeling over de Compagniesbrug moet van ons hart dat deze brug wel mooi is geworden, alleen de betonnen steigers tussen het brugdeel is een vlag op een strontschuit. Dit had voor het beeld ook met bakstenen moeten worden bekleed. Dan was het plaatje compleet geweest.) Het college kon ons niet overtuigen en wij wachten het accountantsrapport af, zo hebben wij afgesproken. Opmerkelijk was daarna de vraag of wij het college wilden helpen en zij plaatsten een heuse lobby bij de fractie van de SP. Een terechte lobby en wel voor de werkgelegenheid op de Krabbersplaat. Want de werkgelegenheid van 300 tot 350 directe - en indirecte werknemers staan op het spel. Er moet om en nabij de kades worden gebaggerd. Bij navraag heeft de stad Enkhuizen en dus het college een achterstallig onderhoud opgelopen en wil dit nu afwentelen op de provincie. Enige jaren geleden heeft Enkhuizen het water overgenomen van het Rijk en daarbij de lusten en de lasten. Dit betekent dat het baggeren een verantwoordelijkheid is van de gemeente. Het baggeren op zich zijn de kosten niet, maar wat doe je met de vervuilde bagger. Enkele bedrijven in de maritieme sector hebben een enkele opdracht misgelopen. En dit is niet goed voor de werkgelegenheid en dan ook indirect niet goed voor de woon- / werkbalans. Dus ondanks de blunder, achterstallig onderhoud, van het college en de gemeente Enkhuizen, dient de provincie wel doordrongen te zijn van deze problematiek en zij zich dan niet moet verschuilen achter het feit dat Enkhuizen daarvoor verantwoordelijk is. Wij wachten af wat de ondernemers, verenigd in een club van maritieme bedrijven, gaan doen richting provincie en/of het Rijk. De ene Baggerman is dus niet de andere baggerman.