Zwart schaap of waakhond? / Over parkeren in Enkhuizen

30 augustus 2009

Zwart schaap of waakhond? / Over parkeren in Enkhuizen

Een partij als Nieuw Enkhuizen vindt het blijkbaar nodig om met modder te smijten. Ik word daar een beetje verdrietig van. Iemand die geïnteresseerd is in de lokale politiek weet dat wat de heer Wijchers over mij schrijft niet waar is.

In het stuk wordt geschreven dat ik te veel aan het woord ben. Toch jammer dat de moeite nemen om je mening te onderbouwen wordt afgedaan als “veel gepraat en tijd rekken”. Onderbouwen betekent wel dat het moeilijker is om van mening te veranderen. Je zal als Nieuw Enkhuizen (partij) maar moeten verklaren waarom betaald parkeren eerst “onbespreekbaar” was en nu hartstochtelijk verdedigd wordt. Een verschil met andere invoerders PvdA, ChristenUnie en GroenLinks, die al vele jaren roepen om betaald parkeren.

Onder alle modder blijven mijn vragen toch recht overeind. Het parkeerplan moet kostendekkend worden. Hoeveel gaat het totale plan kosten? Een goede vraag, lijkt mij, aangezien wij allemaal de rekening hiervoor gaan betalen. Het vergunningensysteem, de handhaving, de nieuwe parkeerplaatsen en ook het digitale systeem dat ervoor moet zorgen dat men de rekening voor het parkeren automatisch op de deurmat krijgt. Zeker dat laatste is een onbekende factor en kan veel gaan kosten. Ik zou het allemaal graag globaal voorgerekend zien voordat de raad een beslissing neemt.

Misschien nog belangrijker vraag voor we als gemeente nog eens 95.000 euro gaan uitgeven om dit uitgebreide plan te laten doorrekenen is of de verkeer- en parkeerproblemen in de binnenstad door deze maatregelen opgelost worden. Of kan dat met een deel van de maatregelen en dus goedkoper? Zorgt betaald parkeren ervoor bijvoorbeeld voor dat er niet meer fout geparkeerd wordt? Nee, alleen toezicht en handhaving kan dat verbeteren. Wordt de binnenstad autoluw, zoals het college zich al jaren voorneemt? Extra parkeerplaatsen aan de rand van de stad zouden kunnen helpen, maar de binnenstad blijft bij gratis eerste uren aantrekkelijk (ik zou zeggen: gelukkig maar) en dus komen er nog genoeg auto’s de stad in. Een uitbreiding van het bestaande parkeervergunningensysteem naar de hele binnenstad zou ook positieve invloed kunnen hebben. Als de kosten per vergunning laag blijven en er meer toezicht op het illegaal en fout parkeren tegenover staat…..

Tja, als een voorstel eerst onbespreekbaar was en nu toch aan de achterban verkocht moet worden dan spreekt men over “het wordt pas na 2011 ingevoerd” (na de verkiezingen dus) en “2 à 3 uur gratis, een soort flexibele parkeerschijf dus”. Kortom er moeten nu knopen doorgehakt worden, de kosten en baten zijn nog onbekend, maar als we als gemeenteraad nu alvast besluiten dan worden die details na de verkiezingen binnenskamers wel opgelost. Het gaat hier wel over een systeem, dat een onbekend bedrag gaat kosten maar wel kostendekkend moet zijn, en maar weinig bijdraagt aan het oplossen van de problemen. Dat kan alleen maar leiden tot brokken. De tijd die gratis geparkeerd kan worden staat nog open volgens de heer Wijchers, maar heeft wel grote gevolgen voor de verwachte inkomsten. Als de voorgestelde maatregelen gaan werken en auto’s de binnenstad gaan mijden, dan zijn er ook veel minder inkomsten aan parkeergeld te verwachten en hoe wordt het digitale systeem en de handhaving dan bekostigd? Dat kan dan eigenlijk alleen maar met hogere tarieven, een kortere tijd gratis parkeren of via algemene middelen (en dus de burger). Ik stel voor dat we uiteraard handhaven, dat we uiteraard parkeerplaatsen creëren, dat we eigenlijk het grootste deel van het plan uitvoeren. Wat niet? Betaald parkeren.

Op het weblog van Nieuw Enkhuizen wordt gezegd dat de resultaten van de SP op een halve postzegel passen. Met 4 raadsleden en een wethouder kun je nu eenmaal meer invloed uitoefenen op het beleid. Vooral als je inspanningen door andere raadsleden bij voorbaat worden afgedaan als “veel geschreeuw en weinig wol”. Met het oog op de verkiezingen zou ik dus willen zeggen: met uw steun kunnen we volgend jaar een heel vel postzegels vullen. Stem SP!

Christian Bokhove
Fractievoorzitter SP Enkhuizen