COLUMN - Bert Putters / Kraaltjes

5 juli 2009

COLUMN - Bert Putters / Kraaltjes

Maandag 29 juni 2009 was de laatste Provinciale Staten vergadering voor het zomerreces in Haarlem. Voor mij als woordvoerder waren het twee onderwerpen; Stoomtram (subsidie € 640.000,=) en TWINH (tweede Investeringsimpuls Noord-Holland) het gaat over wegen en OV. Het was tevens het laatste debat met Cornelis Mooij als gedeputeerde van WVV (wegen, vervoer en verkeer). Een ritueel van de collegepartijen allemaal al van te voren afgetimmerd in de achterkamertjes van het Provinciehuis.

Met twee duidelijke projecten die te maken hebben met veel asfalt. Zoals een verbinding A8/ A9 en een Westelijke randweg in Alkmaar. Wanneer men bij de laatste de verkeerslichten anders afstelt en er meer mensen met OV gaat, is het bedrag met de vele miljoenen te hoog en dit voor een paar minuutjes tijdwinst. Een weg, als die nabij Schagen en ’t Veld (N241)heel onveilig, is volgens de SP veel belangrijker….

Kraaltjes en spiegeltjes. Jan Pietersz Coen ging ook naar de west en kocht veel waar met kraaltjes en spiegeltjes. Of minister Eurlings dit van diezelfde Coen heeft afgekeken is de vraag. Maar de West-Frisiaweg N302 of ook wel de N23 genoemd wordt betaald met het kraaltjes systeem, aldus de opgestapte Gedeputeerde Mooij. Het eerste kraaltje wordt uitgereikt voor deze weg van een nog niet genoemd bedrag. Het is voor de aansluiting van de A7 en de West-Frisiaweg N302. Opmerkelijk want in de Go No Go fase (2005) kwam de SP al met het idee, overgenomen door twee huisvrouwen uit Zwaag, dat er betere afslag moest komen voor het verkeer komende van de N302 naar het Noorden (bv Den Oever). Later heeft de SP dit nogmaals eerder dit jaar opnieuw met wat knip en plakwerk via Google Maps aangetoond. Het eerste kraaltje is dus uitgereikt. De PvdA ruikt nu lont en wil weten wat er nu verder gaat gebeuren met het overige geld. Want wanneer de minister niet over de brug komt valt het hele regioakkoord dus is in duigen. Niks plannetjes Zuid-Variant, niks plannetjes van Jan Franx met een tunnel en weg voor de Broekerhaven.

Nu het college van GS is verdwenen en het gezegde; “Ze dronken een glas, ze deden een plas en alles bleef zoals het was”, waarschijnlijk hout snijdt. Het is nu al bekend wie de nieuwe gedeputeerde WVV gaat doen. Opmerkelijk dat de laffe fractie van de PvdA de portefeuille Wegen, Verkeer en Vervoer niet opeist, opnieuw dus een VVD’er. De dame die dit gaat doen (Mevr. Post) ook nog financiën voor haar rekening neemt. Terwijl WVV altijd een gespecialseerde gedeputeerde had. Het is ook nog eens onbegrijpelijk wanneer je als partij hoofdverantwoordelijk bent voor het debacle wat IJsland wordt genoemd. Dus nieuw beleid m.b.t. het OV is er niet te verwachten en over verdubbeling van het spoor wordt meewaardig gedaan als een luchtballon. Terwijl NW8 de lobbyclub van bedrijfsleven en gemeenten ook verdubbeling wil van het spoor in geheel Noord-Holland Noord. Misschien komt de PvdA, de voorzitter van NW8 is lid van die partij, ook volgend jaar met zo’n voorstel en dan kan de SP achter het handje opnieuw snerend die voordracht ondersteunen.

Kraaltjes…..hoe bedenk je het …

Bert Putters, Statenlid