COLUMN - Vuilnisman kan deze zak ook mee…

6 juni 2009

COLUMN - Vuilnisman kan deze zak ook mee…

Het begon allemaal in oktober 2008 toen er een tornado over de wereld raasde die een economische crisis inluidde. Diverse gemeenten en ook provincies werden overvallen door de kredietverstrekking in de Verenigde Staten van Amerika (USA) en het uitzetten van kortlopende spaartegoeden bij niet sterke banken die als kegelstenen omvielen. Particulieren en gemeenten werden het “slachtoffer”. Ook de provincie Noord-Holland was daarbij.

En de gedeputeerde Ton Hooijmaijers wast zijn handen in onschuld. Harry Borghouts, de commissaris van de Koningin in Noord-Holland, werd ook nog eens verrast door een minister Bos, die weliswaar als gearrangeerde item over links in de uitzending van Pauw en Witteman kwam, geschoffeerd over het gedrag van GS in N-H vooraan te willen staan wanneer het geld eventueel los zou komen in IJsland.

Tjeerd Talsma, fractievoorzitter van de PvdA in N-H, was duidelijk met zijn uitspraken in “Spijkers met Koppen”. Er is niets aan de hand en wij hebben het correct uitgevoerd. “Jullie zijn politieke beunhazen”, zei professor Heertje…..

Hoe anders is het resultaat onderzocht door de onderzoekscommissie en gisteren gepresenteerd. Lees en huiver over het interview wat de voorzitter Joke Geldhof (D ’66) voerde in deze commissie met Hooijmaijers (VVD) over zijn rol, toezicht en verantwoordelijkheid.
Die verantwoordelijkheid had de SP fractie al doorzien op 30 oktober 2008 in de door de SP met steun van D’66 aangevraagde extra Statenvergadering. Daar was Hooijmaijers enigszins aangeslagen. Maar enkele weken en maanden verder was het weer Ton Hooimaijers met zijn boerenverstand. Waarbij hij met veel bluf een aantal dossiers verdedigde, waar hij de fractievoorzitter van de SP een onbenul vond en het CDA kreeg die vergadering ook een veeg uit de pan.

Opmerkelijk was het dat de motie van de SP (het opzeggen in het vertrouwen in deze gedeputeerde) het niet redde. Vooral de grote fracties keken de andere kant uit. Nee, zo vond de PvdA, er moet een onderzoekscommissie worden ingesteld. Liefst samengesteld door de grote partijen (VVD, PvdA, CDA, SP en één kleine partij). De meerderheid pikte dit niet en zo kwam er van elke partij/ groepering één lid in de onderzoekscommissie. En deze commissie deed gisteren haar bevindingen en zal verder de geschiedenis ingaan als de commissie Geldhof.

De kranten, radio en TV hebben uitvoerig verslag en negatief over GS geschreven n.a.v. van dit onderzoek. Een ding is komen vast te staan.. Vuilnisman kan deze zak (Wie hiermee wordt bedoeld moge duidelijk zijn) ook nog mee…..

Bert Putters, Statenlid SP