Open brief bezorgde leden

2 november 2007

Open brief bezorgde leden

We ontvingen een brief van twee bezorgde leden die een discussie op gang willen brengen om uiteindelijk de democratie en communicatie binnen de SP te verbeteren.
Wij zijn blij met deze brief, want dit maakt het mogelijk om verbeterpunten te signaleren en hier acties aan te verbinden.
De problemen zijn door hen puntsgewijs neergezet en door het afdelingsbestuur van commentaar voorzien.

Aan bestuur en leden van de afdeling
Westfrieslandoost van de SP

Hoogkarspel oktober 2007

Wij sturen deze brief om onze onrust en onvrede met de huidige gang van zaken in de partij uit te spreken.
Graag willen wij een discussie met bestuur en leden op gang brengen over de volgende punten.

1. Verhouding hoofdbestuur en afdeling.
Onzes inziens moet de afdeling er op staan dat ze serieus wordt genomen en dat de huidige problemen echt ter discussie komen.
Ontkennen van de problemen lost uiteraard niets op.

Reactie bestuur: In het gesprek met partijsecretaris Hans van Heijningen in september j.l. is afgesproken dat er in geval van problemen direct telefonisch contact zal worden opgenomen. Er is in dit gesprek op niet mis te verstane wijze door ons duidelijk gemaakt dat we het niet eens zijn met de gebrekkige communicatie.

2. Verhouding afdeling en fractie.
Wij zijn van mening dat het belangrijkste doel van de afdeling door de afdeling geformuleerd moet worden en ook op straat aan de orde gesteld.
De fractie ondersteunt dit; en is dus ondergeschikt aan de afdeling.

Reactie bestuur: Dit is van het begin af onze doelstelling geweest, maar door een tekort aan actieve leden in Enkhuizen hebben we tot nu toe deze doelstelling niet kunnen halen. We hopen door ons ledenactiveringsplan hier verandering in te brengen.

3. Ons lijkt een goed idee om de leiding van de afdeling onafhankelijk te maken van de fractie, dus geen fractieleden in het bestuur.
Uiteraard moet er wel overleg zijn tussen deze twee, maar het bestuur bepaalt de prioriteiten.

Reactie bestuur: Het is statutair vastgelegd dat de fractievoorzitter ook lid moet zijn van het bestuur. Natuurlijk zet het bestuur de grote lijnen uit, die de fractie zal moeten volgen. Het is eveneens statutair vastgelegd dat het wenselijk is dat de fractie de lijn van het bestuur (lees leden) volgt. De fractie ondersteunt deze manier van werken van harte.

4. Het lijkt ons zinnig een plan op te stellen waarin staat welke weg de afdeling de eerstkomende tijd wil gaan. Met andere woorden; wat willen we eigenlijk en hoe denken we dat te bereiken.

Reactie bestuur: Hier zijn wij het mee eens en dat zal een agendapunt worden op de eerstvolgende bestuursvergadering. Het lijkt ons zinvol hier de leden bij te betrekken.
De voorzitter en de secretaris maken jaarlijks een richtinggevende planning waarin hier aandacht aan zal worden gegeven. Het plan zal in december ter goedkeuring worden besproken met de leden.

5. De communicatie (geen e-mail) tussen bestuur en leden moet beter zodat de leden zich meer betrokken voelen bij de afdeling

Reactie bestuur: In mei is een plan van aanpak ‘ledenactivering’ opgesteld, daar gaan wij ons de komende tijd druk mee bezighouden. Middelen die we zullen gebruiken zijn o.a. directe benadering van de leden; ledenavonden; een up-to-date website; nieuwsbrieven.

6. Wij zijn als leden bezorgd over de huidige lijn in de SP en willen proberen de discussie over de democratisering van de partij op de landelijke agenda te krijgen.

Reactie bestuur: Na lezen van de Nota van wijzigingen voor het komende congres zijn wij redelijk optimistisch dat een verbetering van de democratie binnen de SP op gang gaat komen. Desondanks zullen we door middel van eigen voorstellen en contacten binnen de SP aan een (nog) betere partij werken.

Graag een reactie van iedereen die deze brief leest naar:
Bas de Bruijn en/of Henk Vastenhoud

met vriendelijke groet,