FRACTIE == Financiële beschouwingen

Klik op "lees verder".

Beschouwingen begroting 2008

Geachte voorzitter,

Het gaat financieel gezien goed met Enkhuizen. Normaal gesproken moet je zo’n zin laten volgen door allerlei voorbehouden om te voorkomen dat al het geld in één keer weer wordt uitgegeven. Hoe begrijpelijk deze angst soms ook lijkt, het is niet nodig, want het gaat financieel goed met Enkhuizen. Naast een structureel overschot, hebben we ook aardig wat algemene en stille reserve. Wethouder, dat heeft u goed gedaan. Al moet gezegd dat er de nodige meevallers zijn geweest en dat het de vraag is of alle bezuinigingsposten eigenlijk wel nodig waren. Het is een beproefd recept: de financiële nood een tikje overdrijven om de noodzaak tot reorganiseren duidelijk naar voren te laten komen. Deze reorganisatie heet in Enkhuizen "Enkhuizen in de greep" en resulteerde in het uitgangspunt "de regiegemeente". Een begrip met prachtige volzinnen waar niemand het mee oneens kan zijn. Dit college stelt dit begrip echter in de praktijk gelijk aan "in de markt" zetten. In de notitie regiegemeente niet, maar misschien is dat ook wel de reden waarom we al maanden wachten op bespreking van het stuk.

Regiegemeente?
Collega-raadsleden, met de noodzaak om te bezuinigingen is dus ook het begrip "regiegemeente" in het beleid geslopen, een besluit is er namelijk niet. Helaas heeft u niet gemerkt hoeveel invloed deze wijze van werken –en dan overigens de wijze waarop het college dit begrip opvat, namelijk het vaak " in de markt zetten"- heeft gehad op onze gemeente. In sommige gevallen wellicht positief maar vaker negatief. Het resultaat is dat commerciële begrippen zoals “kostendekkend”, “gesloten begroting” en “uitbesteding” eerder regel dan uitzondering zijn. Als dit werkelijk tot meer kwaliteit voor minder geld leidt, is dat natuurlijk geen probleem. Dat is alleen niet altijd het geval. Vaker wordt geld het belangrijkste criterium, en niet het belang voor onze gemeente. Wij blijven pleiten voor het “per geval bekijken” van een voorstel. Dat is geen willekeur, dat is doen wat goed is voor Enkhuizen.

Lasten
Nu het beter gaat met de financiën van Enkhuizen is het tijd –zeker na de bezuinigingen- dat de burger wat meer ontzien wordt. Wij zien dan ook niets in het genereren van meeropbrengst door de afvalstoffenheffing kostendekkend te maken. Sowieso kan het principe van kostendekkendheid ter discussie worden gesteld. Het kan zijn dat wij als gemeente geld over hebben voor een bepaalde faciliteit of dienst. Wij stellen voor dat de afvalstoffenheffing slechts met 1,1% inflatie zal stijgen.

Huisvesting
Bouwen voor de smalle beurs is belangrijk. We vragen daarom hernieuwde aandacht voor betaalbare huur- en koopwoningen in Enkhuizen. Wij hebben begrepen dat het apparaat ook bezig is in die richting. Bij bouwplannen en in contacten met projectontwikkelaars kan dat niet genoeg benadrukt worden. Al te makkelijk een houding van “wij gaan daar niet over” is dan niet wenselijk: door tijdig en scherp in gesprek te gaan met burgers en ontwikkelaars kan de gemeente het heft in handen nemen. Om te investeren in betaalbare woningen is het van belang dat de woningbouwcorporatie genoeg middelen heeft en houdt. Om die reden vinden we de landelijke ontwikkelingen ten aanzien van vennootschapsbelasting voor woningcorporaties niet wenselijk. Laat de corporaties liever investeren in onze gemeente, dan het begrotingstekort van Den Haag subsidiëren.

Herindelingen
We vinden dat de nadelen van herindelingen systematisch worden onderschat. Ook hier wordt gebruik gemaakt van een hardnekkige mythe dat groter betekent dat je minder mensen nodig hebt om hetzelfde te doen. Dit terwijl de grotere gemeenten van Nederland per 1000 inwoners méér ambtenaren in dienst hebben dan kleinere gemeenten. Daarnaast vergroot het vaak de afstand tussen burger en bestuur. Wij zien daarom meer in samenwerking.

Onderhoud
Binnenkort gaan we het ook hebben over de kwaliteit van de openbare buitenruimte. De SP vindt het belangrijk dat hier aan gewerkt wordt. Sterker nog, dat had al eerder kunnen gebeuren. Er zit nog aardig wat geld in de onderhoudsvoorzieningen. We zien er niet zo veel in om bij voorbaat de helft van de structurele ruimte hiervoor te reserveren, zolang er geen zicht is op het benodigde geld én we het geld dat we er nu voor uittrekken niet allemaal uitgeven. Gebruik dit geld en wacht niet te lang om maar “werk met werk” te kunnen maken.

Handhaving
De SP wil ook meer aandacht voor handhaving. Wij denken dat de aanwezigheid van een bemand politiebureau –naast andere maatregelen- preventief kan werken. Het is moeilijk te verkopen dat toeristen of burgers die iets overkomt, naar Bovenkarspel of straks verder moeten voor een aangifte. We dienen samen met Nieuw Enkhuizen een voorstel in om uit te zoeken of méér mogelijk is. Ook is meer aandacht voor snelheids- en parkeerovertredingen op zijn plaats. Sterker nog, éérst handhaven en als een probleem daarna nog steeds bestaat, daarná pas andere maatregelen treffen.

Welzijn, zorg en armoedebeleid
De WMO staat in het middelpunt van de belangstelling. Terecht, want niet alleen is het een ingrijpende wet gebleken, ook zijn er veel zaken die niet goed gaan. Dit is vooral het gevolg van landelijke keuzes, maar dan nog steeds kunnen we als lokaal bestuur maatregelen nemen om een sociale gemeente te zijn. Zo is misschien verandering van de indicatiestelling op zijn plaats. We doen dit graag als straks het WMO-beleidsplan besproken wordt. We maken ons zorgen over het voortbestaan van welzijnsactiviteiten. We kunnen onomwonden stellen dat de gemeente de regie hier kwijt is. En dat heeft ze zelf laten gebeuren. Ook het armoedebeleid en zorg verdienen de aandacht: het is belangrijk dat onze gemeente óók op die gebieden ambitieus is, ambitieus voor wat betreft de dienstverlening naar de burger. Wat ons betreft houden we goed in gedachten dat hier over korte tijd wellicht meer geld voor nodig is en reserveren we een kwart van het geld voor nieuw beleid hier voor.

Betrekken van de burger
Al ruim een jaar geleden heeft de SP zich hard gemaakt voor een burgervragenuur. Naar aanleiding hiervan heeft een kleiner comité van de raad zich gebogen over het meer betrekken van de burger bij besluitvorming. Samen met andere ontwikkelingen heeft dit geresulteerd in een notitie beginspraak die nog besproken gaat worden. Bij de informatieavond van de Cuyp hebben we gezien dat het betrekken van burgers heel zinvol is. Wat de SP betreft moet dat ook vóór de planvorming al: "welke invulling ziet u voor dit gebied?" is dan de juiste vraag. Hierna kan de gemeente samen met de buurt en projectontwikkelaars komen tot voorstellen met draagvlak. Laten we de inwoners van Enkhuizen méér betrekken bij het besturen van de stad.

Visie
Een visie dient als "onderlegger" voor vrijwel alles. Hier heeft onze gemeente zitten dralen. Op zich zinnige, maar ook onzinnige besluiten worden genomen zonder een goede visie op de stad. Waar gaat Enkhuizen heen. Wordt het (nog meer) een toeristenstad? Gaat het om werkgelegenheid? Hoe gaan we om met het groen? Hoe hoog mag dat gebouw worden? Allemaal vragen die je beter kunt beantwoorden als je een heldere visie voor ogen hebt. Dat zien we ook bij bouwplannen: een criterium dat voor het ene plan geldt, hoeft de volgende keer opeens niet te gelden. Kortom liever vandaag dan morgen met een stadsvisie, van waaruit de gemeente werkt.

Verenigingen
Tenslotte de verenigingen in Enkhuizen. Bij de laatste bezuinigingsronde is 10% bezuinigd op subsidiegelden. We stellen voor dat er weer meer ruimte komt voor subsidies. Wij horen graag wat andere fracties daarvan vinden. Vanmiddag ontvingen we hierover een voorstel van de coalitiepartijen. Wij zijn het er geheel mee eens.

Voorzitter,
ik sluit af. In de begroting voor 2008 staan talloze zaken die wij niet zo zouden kiezen. Dit heeft natuurlijk alles te maken met onze politieke kleur. Ook moeten veel sociale keuzes nog gemaakt worden in plannen die de komende maanden gaan verschijnen. Ook dat gaat geld kosten maar dat zien we niet zo erg terug in de begroting. We gaan er van uit dat we als gemeente dan voor sociaal gaan !

6 november 2007, Fractie SP