FRACTIE - beantwoording vragen Gouw en Cuyp

20 november 2007

FRACTIE - beantwoording vragen Gouw en Cuyp

Klik op "lees verder".

Van de heer C. Bokhove, voorzitter van de fractie SP, is op 5 november 2007 de volgende vraag ontvangen:

Onlangs heeft de informatieavond over de Cuyp plaatsgevonden. Bij behandeling van het eerste plan is duidelijk geworden dat de huidige huurders -veelal bedrijvigheid- graag zouden blijven. Ook werd door ons gesproken over eventuele gelijkwaardige (qua lokatie en kosten) alternatieven voor het huidige pand. Heeft het college activiteiten ontplooid om vervangende ruimte voor die bedrijven te vinden?

Op deze vraag kunnen wij het volgende antwoorden.

Het initiatief tot een mogelijke herontwikkeling van de locatie “De Cuyp” is een particulier initiatief. Het is dus aan de eigenaar om zorg te dragen voor een behoorlijke behandeling van de belanghebbenden die bij dat initiatief betrokken zijn, zoals allereerst de huurders van het pand.

Het is de taak van de gemeente om te beoordelen of met de herontwikkeling ‘goede ruimtelijke ordening’ wordt bedreven. Het is dan niet de taak van de gemeente om vervangende ruimte voor de bedrijven/huurders te vinden, maar het is wel de taak van de gemeente om te beoordelen of in Enkhuizen een evenwichtige verdeling van (onder andere) woonruimte en werkruimte aanwezig is en blijft.

Het college heeft bij de voorbereiding van het advies aan de gemeenteraad daarom geen activiteiten ontplooid om vervangende ruimte voor bedrijven te vinden, dat is een private aangelegenheid, maar heeft wel bekeken of er op basis van de bestemmingsplannen in de binnenstad voldoende ruimte wordt geboden voor de vestiging van bedrijven. Het college is van oordeel dat in de binnenstad planologisch voldoende vestigingsmogelijkheden aanwezig zijn, met name rondom het kernwinkelgebied waar zich de bestemmingen met “gemengde bebouwing” bevinden. Voor kantoren en dienstverlenende bedrijven wordt met vrijstelling tevens ruimte geboden in het kernwinkelgebied. De gemeente heeft geen oordeel over de economische noch over de functionele kanten van alternatieven.

Overigens volgt het college wel de algemene ontwikkelingen rond de bedrijven/huurders. Zij doet dit via de initiatiefnemer, De Toekomst Groep. De initiatiefnemer heeft de gemeente geïnformeerd dat de huidige eigenaar, Bedrijvencentrum De Cuyp, met vrijwel alle huurders een overeenkomst tot beëindiging van de huur is aangegaan. Een klein aantal huurders wil (nog) gebruik blijven maken van de lopende huurovereenkomst. De initiatiefnemer heeft aangegeven dat die rechten worden gerespecteerd.

Door de fractie van de SP is de volgende vraag gesteld: “Kan het college iets zeggen over de 30 km inrichting van de Gouw. Diverse bronnen bekijkend vraagt de SP zich af of de inrichting wel voldoende conform een 30 km zone is.”

Als antwoord op deze vraag zullen wij eerst ingaan op de regels die gelden voor het inrichten van een 30 km weg.

Algemene aanbevelingen en inrichtingsvoorstellen

Volgens de BABW (Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer) dient de inrichting aan bepaalde voorwaarden te voldoen:

“Bord A1 (30 km/h binnen en buiten de bebouwde kom en 60 km/h buiten de bebouwde kom) mag op wegvakken slechts worden toegepast indien wordt voldaan aan de volgende eisen:

-

iedere weg in het betrokken gebied heeft voornamelijk een verblijfsfunctie;

-

om te voorkomen dat de verblijfsfunctie wordt aangetast door een relatief hoge intensiteit van het gemotoriseerde verkeer, is de weg met zijn omgeving waar nodig aangepast;

-

met het oog op snelheidsbeperking en attentieverhoging is extra aandacht besteed aan potentieel gevaarlijke punten, zoals:

a.

plaatsen waar voetgangers, in het bijzonder schoolkinderen en bejaarden, plegen over te steken;

b.

kruispunten met een hoofdroute voor fietsers en eventueel bromfietsers;

c.

kruispunten waar de voorrang door middel van borden geregeld is;

-

de overgangen naar een andere maximumsnelheid zijn door de constructie duidelijk herkenbaar;

-

indien de overgang naar een hogere maximumsnelheid binnen 20 meter van een kruisende weg ligt, dan is de voorrang geregeld door middel van verkeerstekens of een in- en uitritconstructie, tenzij de kruisende weg geschikt is om in het betrokken gebied opgenomen te worden.”

Samengevat betekenen deze eisen, dat de in te stellen maximum snelheid in overeenstemming dient te zijn met het wegbeeld ter plaatse. Dit betekent dat waar nodig de omstandigheden op zodanige manier zijn aangepast dat de beoogde snelheid redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en de inrichting van de betrokken weg en zijn omgeving.

In de ASVV (aanbevelingen voor verkeersvoorzieningen binnen de bebouwde kom) worden ook suggesties gedaan voor het inrichten van 30km gebieden.

Binnen 30 km/h-zones gelden volgens de ASVV in het algemeen de volgende omstandigheden:

De intensiteit van het autoverkeer is laag.
Er wordt niet harder gereden dan 30 km.
Er wordt meestal gespreid overgestoken.
Fietsers rijden op de rijbaan.

Als er een in straat meerdere (snelheidsverlagende) voorzieningen moeten worden aangelegd is nog het volgende van belang:

de voorzieningen zo veel mogelijk op logische plaatsen, zoals kruispunten, oversteekplaatsen en dergelijke aanleggen;
de onderlinge afstand tussen de voorzieningen zo mogelijk kleiner dan 70 meter;
zo mogelijk verschillende soorten voorzieningen afwisselend aanbrengen, en wel zodanig dat de positieve aspecten van de ene voorziening de negatieve aspecten van de volgende compenseren.
( uit: ASVV 2004, Aanbevelingen voor verkeersvoorzieningen binnen de bebouwde kom, uitgave van CROW)

Huidige situatie in de Gouw en Kweekwal

In een bestaande wijk is het niet altijd mogelijk alle voorzieningen optimaal door te voeren. Bestaande structuren en wegprofielen zijn niet altijd geheel te wijzigen. Om de snelheid op De Gouw en de Kweekwal af te remmen en de straat in te richten als een 30km/h-gebied zijn tot dusver de volgende snelheidsremmende maatregelen/voorzieningen getroffen:

In 1992 is op verzoek van de bewoners een drietal drempels aangelegd om de verkeerssnelheid af te remmen.
In 1999 is besloten middels borden de snelheid te maximaliseren tot 30 km/h. Bij beide entrees van het gebied zijn verkeersborden geplaatst met de maximum snelheid van 30 km. En in tegenstelling tot de meeste andere 30 km-gebieden is de maximum snelheid ook nog eens op het wegdek aangebracht. M.a.w. er is voldoende bebording aanwezig om duidelijk te maken dat hier sprake is van een 30 km-gebied.
Naast de bovengenoemde drempels met wegversmalling zitten er in dit traject een 3-tal haakse bochten die de verkeersdeelnemer dwingen tot het beperken van de snelheid .
Naast deze maatregelen is op de Kweekwal ook een visuele wegversmalling aangebracht middels zogenaamde fietssuggestiestroken. Ook deze maatregel moet er in voorzien dat het verkeer zijn snelheid aanpast.
Nagenoeg alle snelheidsremmende maatregelen liggen binnen de aanbevolen onderlinge afstand van 70 meter.

Normaal gesproken is op een 30 km weg geen scheiding tussen het langzame (fiets)verkeer en het autoverkeer. Langs de Gouw is al bij de aanleg een vrijliggend fietspad gerealiseerd. Gezien het intensieve fietsverkeer van scholieren is het gewenst dat dit zo blijft voortbestaan.

Bij toekomstige grootonderhoudswerkzaamheden waarbij het asfalt vervangen dient te worden kan overwogen worden om bij de kruising Sebastiaan Centenweg, de uitrit van de Kweekwal en de “uitrit” bij het sportcomplex het Rietbos een gelijkwaardige kruising te maken zoals deze momenteel ook in Oude Gouw worden toegepast. Dit zal nog meer het 30km/h gebied kunnen accentueren.

Conclusie

Kortom voor de inrichting van een 30 km gebied zijn geen harde inrichtingseisen er zijn wel verschillende aanbevelingen waaraan de straat voor een belangrijk deel aan voldoet. Zodra deze weggedeelten in aanmerking komen voor grootonderhoud of vervanging van het riool dan zal bekeken worden op welke wijze nog meer invulling gegeven kan worden aan de aanbevelingen voor de inrichting van een 30 km/h gebied.