Schriftelijke vraag IOAW

5 augustus 2007

Schriftelijke vraag IOAW

Na melding van een IOAW-client heeft de SP de volgende schriftelijke vragen ingediend bij het college.

5 augustus

Geacht college,

De SP heeft het volgende signaal ontvangen waarop wij graag van het College cq de verantwoordelijk wethouder een antwoord op zouden willen ontvangen.

Het heronderzoeksformulier van de afdeling Sociale voorzieningen is niet speciaal toegesneden op IOAW/IOAZ klanten maar voornamelijk/uitsluitend op de meerderheid in ¹de bijstand¹ of WWB die hun vermogen dienen op te eten en alleen over een vrij te laten geldsom mogen beschikken.

Op deze formulieren worden IOAW'ers er NIET op gewezen dat vragen mbt tot vermogen, vermogensontwikkeling en bezittingen niet behoeven te worden ingevuld.

Ook schijnt dat er ondanks een wettelijke verplichting (uitgezonderd bij vermoeden van fraude) geen melding wordt gemaakt dat alle ontvangers van een uitkering krachtens de WWB de omschrijving van de uitgaven (niet de bedragen) op de bank/giroafschriften van de laatste 3 maanden onleesbaar mogen maken.

Vraag 1: Waarom ontvangen IOAW'ers geen begeleidend schrijven dat zij de vragen mbt vermogen niet behoeven in te vullen?

Vraag 2: Bent u het met ons eens dat wel zou moeten gebeuren?

Vraag 3: Zijn er gevallen bekend onder IOAW'ers die bij gebrek aan gedegen informatie over hun rechten en plichten deze vragen wel beantwoorden?

Vraag 4: Zo ja, om hoeveel IOAW'ers gaat het dan?

Vraag 5: Bij het wel beantwoorden van deze vragen lopen deze clienten dan kans om gekort te worden, omdat er bij de beoordeling geen rekening gehouden zou kunnen worden met het onderscheid tussen de verschillende WWB-uitkeringen?

Vraag 6: Is het juist dat alle WWBclienten er niet op gewezen worden dat zij de omschrijving van uitgaven van de laatste 3 maanden onleesbaar mogen maken?
Zo ja, waarom niet?

Namens de fractie SP