Laatse raadsvergadering(en) voor het reces

1 juli 2007

Laatse raadsvergadering(en) voor het reces

Dinsdag vindt de laatste raadsvergadering voor de zomervakantie plaats, waarin de Kadernota behandeld zal gaan worden.

Het was de bedoeling dat ook behandeling en besluitvorming rond het SMC zou plaatsvinden, maar dit is wederom uitgesteld. De wethouder heeft 2 maal een overleg gehad met de "Omringgroep", waarvan de laatste 27 juni heeft plaatsgevonden.

Wij zijn wel teleurgesteld, maar als alle partijen in deze kwestie hier zelf geen bezwaar tegen hebben, gaan wij daar niet moeilijk over doen. Zoals het gezegde luidt: Je moet een broedende kip niet storen.

Waar wij ons wel aan storen is dat eens te meer duidelijk is, dat de gemeentelijke regie in deze kwestie totaal heeft gefaald, ondoordacht heeft gehandeld, en met een voorstel is gekomen waarvan je als college op je klompen kunt aanvoelen dat daar geen draagvlak voor te vinden is. Nu wordt er aan alle kanten van alles gedaan om te proberen de schade te beperken, of dat ook zal lukken is maar de vraag.

Verder staan er wat kamerstukken op de agenda waarvan de SP bij 1 punt na beantwoording van een vraag onzer kant, deze niet zou willen laten "aftikken".

Wat overblijft voor behandeling in deze vergadering is de Kadernota, waarmee het college voorlegt, hoe en wat zij voor 2008 van plan zijn. daarop geven de fractie een Algemene Beschouwing", hoe zij als fractie daartegen aankijken.

Onze Algemene Beschouwing is afgelopen donderdag verstuurd, en hoorden dat wij de eerste waren. Dat is aan de ene kant wel leuk, maar het verbaasde ons wel, het is niet echt handig als je zo vlak van te voren van andere fracties kan vernemen wat hun op en aanmerkingen zijn.
Daarbij is het vervelend dat men blijkbaar op elkaar wacht als het gaat om eventuele bijgevoegde amendementen, je beperkt jezelf daarmee, omdat de beoordeling van elkaars voorstellen daarmee op te korte termijn afgewogen moeten worden, en je daarmee eigenlijk hetzelfde doet als het college, en waar de raad meermalen hun ontevredenheid over heeft uitgesproken, namelijk het te laat informeren.

Onze fractie heeft 4 voorstellen ingediend, en hopen uiteraard dat deze aanvaard zullen worden, maar daar valt niets over te zeggen op dit moment.
Het zou best wel eens kunnen dat de Kadernotabehandeling over 2 avonden verdeeld wordt, en zal er weer behoorlijk wat zitvlees gekweekt worden.

Zodra de Algemene Beschouwingen openbaar worden kunt u deze (met de ingediende voorstellen) nalezen op deze site.