Milieu en water

25 april 2007

Milieu en water

KRW
Soms kom je gewoon onderwerpen tegen waar je vrijwel niets van af weet. Zo ook water, en in het bijzonder de Europese Kaderrichtlijn water (KRW). Gisteravond toog ik daarom naar een voorlichtingsavond van de Milieudienst (die alle milieu-zaken voor Enkhuizen regelt) in het stadhuis van Hoorn. De opkomst was slecht te noemen: alleen ondergetekende en Louis van Wegen van Groenlinks Enkhuizen waren er.

Het is natuurlijk ook niet een spannend onderwerp: water. In het kort komt het er op neer dat de regio, en dus ook Enkhuizen, uiterlijk in 2009 maatregelen moet hebben genomen om in 2015 een beter waterhuishouding te hebben. Een uitgebreide structuur van werkgroepen, stuurgroepen en klankbordgroepen moet verzekeren dat maatregelen onderop worden verzonnen en verder naar boven -bijvoorbeeld op landelijk niveau- op elkaar worden afgestemd. Dit is een bewonderenswaardige aanpak, met helaas het gevaar dat er een administratieve warboel van overlegorganen ontstaat.
Het was interessant om te horen hoe leefbaarheid, duurzaamheid en veiligheid als pijlers voor invulling van de KRW gaan dienen. Lokaal kunnen eventuele maatregelen een impuls geven aan zaken als het ecolint, maar bijvoorbeeld ook aan -heel verrassend- de wijze waarop een "Seed Valley" (Enza en meer bedrijven concentreren in één gebied) of een nieuwe camping in een mooi natuurlijk gebied, vorm moet krijgen. En ook dat deze dan KRW-proof moeten zijn. Ik weet weer wat meer.