Doorsteek Westfrisiaweg door Lutjebroek: NEE !

27 april 2007

Doorsteek Westfrisiaweg door Lutjebroek: NEE !

Gisteravond had het CDA Stede Broec een zeer drukbezochte informatie avond georganiseerd in verband met de opwaardering van de Westfriesiaweg c.q. Drechterlandseweg.

Het CDA had drie sprekers uitgenodigd namelijk twee heren van het projectbureau en de CDA wethouder Nico Slagter. Men begon te vertellen hoe een en ander tot stand is gekomen, en dals in juni de MER (Milieu Effect Rapportage) klaar is, zal de stuurgroep Westfriesiaweg een voorkeur zal uitspreken.

Er zijn 4 opties in onderzoek:

1. Doorsteek Westfrisiaweg naar Provincialeweg ten westen van Hoogkarspel
2. Doorsteek Westfrisiaweg naar Provincialeweg door Lutjebroek
3. Nieuw aan te leggen weg parallel aan de huidige Drechterlandseweg
4. Ondertunneling doorsteek Drechterlandseweg bij Enkhuizen naar de Houtribsluizen (voorstel SP).

Wie zitten er o.a.in de stuurgroep Westfriesiaweg?

a. Het Hoogheemraadschap
b. Diverse betrokken gemeenten
c. Het bedrijfsleven
d. Gedeputeerde Mooij van de Provincie

Ik zal mij nu alleen even richten op onze regio. Stede Broec heeft geen vertegewoordiging in deze stuurgroep. De belangen van Stede Broec worden vreemd genoeg behartigd door wethouder Jan Franx van Enkhuizen.
De gemeenten werken vaak samen en sturen dan één vertegenwoordiger namens de diverse gemeenten in onze regio. Maar hoe dom kan je als gemeente zijn om in zulke belangrijke zaken je te laten vertegenwoordigen door Enkhuizen?
Enkhuizen heeft hele andere belangen dan Stede Broec. En wethouder Franx heeft natuurlijk maar één keuze en dat is de belangen van Enkhuizen te verdedigen. Hij moet zich tenslotte verantwoorden bij de gemeenteraad van Enkhuizen en niet bij die van Stede Broec.

Na uitleg van bovenstaande door de twee heren van het projectbureau en wethouder Slagter kon de zaal vragen stellen c.q. opmerkingen maken.
Om alle vragen en opmerkingen hierin te behandelen zou alleen maar saai worden. De tendens kan je eigenlijk in een paar woorden samenvatten. De inwoners van Lutjebroek zijn om begrijpelijke redenen tegen de doorsteek door hun dorp.
Maar wat de inwoners het meest verontrustte is dat de wethouder alle traject opties open hield en dat het College na het advies van de stuurgroep zou beslissen over hoe en wat.
Daar zaten de Lutjebroekers niet op te wachten, men bleef aandringen op duidelijkheid. Nu bleef het in de lucht hangen. De doorsteek zou er in principe kunnen komen.

Wij als SP ledenwerkgroep hebben toen van ons laten horen.” Wij als SP zullen ons verzetten met de inwoners tegen de komst van een eventuele doorsteek Westfriesiaweg door Lutjebroek, maar waar staat het CDA eigenlijk? U organiseert deze avond maar u neemt geen stelling!”. Waarop de fractievoorzitter van het CDA Stedebroec het woord nam en zei: “De fractie van het CDA is tegen de doorsteek door Lutjebroek” En een luid applaus luidde het einde in van deze avond.
Hoe nu verder? In juni komt het advies van de stuurgroep aan de diverse gemeenten. In navolging daarvan zal dit advies in september door het College worden besproken.
Wij als ledenwerkgroep SP Stede Broec zullen dit nauwgezet gaan volgen en indien nodig met de inwoners in verzet komen.
Heeft u vragen of opmerkingen? Tel: 0228-512935

Kees Lups