Overblijven ook onder Wet kinderopvang

30 maart 2007

Overblijven ook onder Wet kinderopvang

Als het aan de MOgroep ligt, wordt de tussenschoolse opvang ondergebracht onder de Wet kinderopvang. Hierdoor is het mogelijk om het overblijven te professionaliseren en betaalbaar te maken voor ouders.

Het onderbrengen van de tussenschoolse opvang onder de Wet kinderopvang is een waarborg voor de kwaliteit. Het zorgt er tevens voor dat ouders ook voor dit deel van de dag aanspraak kunnen maken op de kinderopvangtoeslag.

Onmisbare schakel
In het geheel van voorzieningen voor kinderen in de leeftijd van nul tot dertien jaar is de tussenschoolse opvang een essentiële schakel en dus onmisbaar voor (werkende) ouders. De MOgroep Kinderopvang is van mening dat tussenschoolse opvang op dezelfde professionele wijze beschikbaar moet zijn als de voor- en naschoolse opvang.

Wettelijk verplicht
Scholen zijn per 1 augustus 2007 verplicht om, als ouders daarom vragen, te regelen dat er buitenschoolse opvang beschikbaar is. Voor de tussenschoolse opvang bestaat deze verplichting al sinds augustus 2006. Als de tussenschoolse opvang onder hetzelfde wettelijk kader wordt gebracht, blijft de tussenschoolse opvang betaalbaar voor ouders.

Bron:Gemeente.nu