Gemiste kansen

22 maart 2007

Gemiste kansen

De gemeente heeft in het kader van burgerparticipatie en Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) tot nu toe 2 discussieavonden belegd, de derde is as. maandag 26 maart in het Wapen van Enkhuizen.

Het probleem dat ik hiermee heb is dat de gemeente de bal laat vallen als het gaat om inderdaad
burgers, verenigingen, instanties, (sport)clubs etc direct te benaderen.
Afgelopen maandag heeft een commissielid tijdens de rondvraag al de verbazing uitgesproken
dat ook de raads en commissielden geen uitnodiging hadden ontvangen.
Het resultaat was dat er op de afgelopen 2 avonden een bedroevende opkomst was.

De eerste ging voornamelijk over peuterwerk/zalen, jeugd en jongeren. Je zou denken dat in ieder geval het Jongeren Advies Commissie aanwezig zou zijn, niet dus. de aanwezigen waren vooral ambtenaren en leden van de (binnenkort) officiele WMOraad, 1 schooldirecteur en Breedband die de peuterspeelzalen vertegenwoordigd.

De tweede avond had oa cultuur, verenigingen, sport op de agenda,welgeteld 1 burger, 1 raadslid(moi), en vertegenwoordiger van Radio Enkhuizen en weer de ambtenaren en WMOraadleden aanwezig. Dus niemand van de sportverenigingen, postzegelverzamelaars, buurtverenigingen of wat dan ook.

Dat kan je niemand anders dan de gemeente aanrekenen, men zal toch eens bij zichzelf te raden moeten gaan, waarom de opkomsten bij dit soort avonden zo bedroevend is.
Je bent er niet met een bericht op je gemeentesite en ook stukje in de Drom.
Als gemeente zal je mensen veel directer moeten benaderen om zodoende een goede discussie te kunnen voeren.

Deze reeks is namelijk bedoeld om suggesties, oplossingen etc te bundelen en dat eventueel mee te nemen in het beleid dat voor de komende 4 jaar bepaald moet worden in het kader van de WMO. Dus het gaat ergens om.

Ik roep U dan ook op om als burger, belangenbehartiger enz. dan ook gebruik te maken van de laatste discussie-avond die geheel in het teken zal staan van zorg in de ruimste zin van het woord.
Laat dit niet een gemiste kans worden en laat u zien en horen!