Zorgverzekeraars voorzien wachtlijsten zorg

19 februari 2007

Zorgverzekeraars voorzien wachtlijsten zorg

Zorgverzekeraars Nederland, de belangenorganisatie van ziektekostenverzekeraars, verwacht vanaf volgende week grote problemen voor thuiswonende zieken en gehandicapten die zelf hun zorg willen inkopen. Het geld lijkt op te zijn.

Volgens de wet hebben de zieken en gehandicapten recht op zorg en mogen ze die zelf organiseren met een persoonsgebonden budget (pgb). Maar omdat de subsidiepot voor 2007 grotendeels leeg lijkt te zijn, heeft het College voor Zorgverzekeringen (CVZ) per volgende week een uitgavenstop afgekondigd. Het gevolg: wachtlijsten.

PGB
Steeds meer mensen kiezen ervoor hun zorg zelf te organiseren.
Volgens het CVZ komen er per week driehonderd pgb-houders bij.
Naar schatting hebben ongeveer 25.000 mensen in Nederland een persoonsgebonden budget.

Budgetoverschrijding
De laatste jaren dreigen de budgetten voor de persoonsgebonden hulp steeds halverwege het jaar op te raken. Maar volgens het ministerie van Volksgezondheid blijken de capaciteitsproblemen in de praktijk mee te vallen, doordat veel zieken en gehandicapten hun toegewezen budgetten niet opmaken. Er blijft meestal meer geld over dan verwacht.

Onbehoorlijk
Zorgverzekeraar CZ noemt de uitgavenstop van het College van Zorgverzekeringen een vorm van 'onbehoorlijk bestuur'. CZ vindt dat het kabinet meer geld beschikbaar moet stellen voor de persoonsgebonden budgetten of dat de staatssecretaris hardop moet zeggen dat er een uitgavenstop komt voor de pgb’s.

Kabinet
Volgende week wordt het nieuwe kabinet geïnstalleerd. De verwachting is dat de nieuwe staatssecretaris Jet Bussemaker (PvdA) zich over de kwestie zal buigen.

Bron: Gemeente.nu
Gepost door: S.Quasten