Wordt boze droom nu werkelijkheid?

26 februari 2007

Wordt boze droom nu werkelijkheid?

We waren er al bang voor, en hebben er vanaf het begin bovenop gezeten.Dat werd ons bepaald niet in dank afgenomen. Te lastig, te kritisch en zelfs de term onacceptabel gedrag is de SP door de wethouder die belast is met dit dossier verweten. Maar de berichten volgen elkaar nu in sneltreinvaart op, en worden we keihard met de realiteit geconfronteerd.. Amper 2 maanden is de nieuwe Wet Maatschappelijke Ondersteuning op weg, maar de ellende tekent zich (landelijk) al af.

De SP altijd heeft aangevoeld dat de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) in feite een ordinaire bezuiniging inhield, waarvan de zorgvrager EN de thuiszorgmedewerk(st)ers de dupe van zouden worden, dat is altijd in alle toonaarden ontkend.

Gister een artikel in de Telegraaf, diezelfde week de uitkomst van een lanmdelijk SP onderzoek (www.sp.nl) en nu alweer de volgende publicatie:

Vakbond verwacht massaontslag thuiszorg

De thuiszorgorganisaties staan op het punt om duizenden mensen met een vast contract te ontslaan. Dat meldt vakbond CNV Publieke Zaak.

Openbare aanbesteding
Het aantal meldingen 'uit het veld' over dreigende ontslagen is volgens de bond de afgelopen dagen sterk gestegen. De oorzaak zou onder meer de openbare aanbesteding zijn.

Alphahulp
Sinds 1 januari bepalen de gemeenten welke organisatie de zorg uitvoert. Veel instellingen zijn onder de marktprijs gaan zitten, en moeten daardoor enorm bezuinigen. Werknemers worden nu op straffe van ontslag gedwongen te gaan werken als alphahulp, met veel slechtere arbeidvoorwaarden, zegt CNV Publieke Zaak.

Centen
CNV Publieke Zaak vindt dit onaanvaardbaar. "Blijkbaar gaat het niet meer om de kwaliteit, maar om de centen." Volgende maand gaat de bond met de werknemers in de thuiszorg praten over de situatie.

Deze hele WMO draait wat ons betreft landelijk op alle vlakken dus al uit op op een drama,momenteel hebben wij nog geen antwoorden en duidelijk zicht op de vele vragen en obstakels die wij en zorgvragers hebben en ondervinden over het lokale WMObeleid en het effect daarvan op clienten, mantelzorgers, vrijwilligers en professionals, maar het zou ons verbazen als het hier anders zal gaan. We horen steeds maar dat we vertrouwen moeten hebben, daar is op zich niets tegen, maar een vinger aan de pols is zeker geboden. Zeker nu we pas bezig zijn met de eerste prestatievelden. In de toekomst als ook de andere zaken nog handen en voeten moeten krijgen zoals bijvoorbeeld: de mantelzorg, het vrijwilligersbeleid, het jeugdbeleid en de zorg voor psychiatrische patienten, verslaafden en daklozen zullen wij er ook bovenop moeten blijven zitten. Het grootste probleem is om op een aanvaardbare manier in de eigen gemeente de kwaliteit en service te bewaken en te behouden, en daar hoort iedere fractie zich met 100% voor in te zetten.