reactie B&W op brief WMOfolder

reactie B&W op brief WMOfolder

BRIEF VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS
WMO-FOLDER
Aan de voorzitter van de gemeenteraad

Geachte voorzitter,

Op vrijdag 22 januari 2007 heeft mevr. S. Quasten van de SP fractie schriftelijke vragen gesteld over de verspreiding van de WMO-folder.

De SPfractie heeft de afgelopen weken verschillende signalen gekregen dat er iets schort aan de verspreiding van de noodzakelijke verspreiding van de WMO folder.

Huidige clienten hebben deze niet ontvangen, er heeft tot op heden nog geen huis aan huis Verspreiding plaatsgevonden, wat volgens onze fractie toch echt de be-doeling was.

Tijdens de infomiddag WMO bleek op de achterkant van de folder een oplage te staan, welgeteld 2000. In onze optiek is dit bij lange na niet afdoende, er zijn im-mers 7000 huishoudens, en we moeten goed bedenken dat IEDEREEN de folder dient te ontvangen.

Daarnaast is ons te ore gekomen dat lokale organisaties en instellingen 1 folder hebben ontvangen met een begeleidende brief van de gemeente, waarin wordt aangegeven dat zij folders kunnen aanvragen om deze uit te zetten op een “centra-le” plek.

Dit lijkt ons niet de bedoeling: als organisaties/instellingen besluiten dat zij folders onder hun leden willen verspreiden, is dit natuurlijk prima.
Maar wij vinden dat de gemeente hier zijn verantwoordelijkheid ontloopt.

De SPfractie vindt het noodzakelijk dat de gemeente er zorg voor draagt dat de informatiefolder zeer spoedig huis aan huis wordt bezorgd.

Wij verzoeken U hierbij dan ook om binnen een termijn van 1 week te reageren.

Antwoord:
In 1e instantie waren wij voornemens de WMO folder huis aan huis te verspreiden. Navraag eind vorig jaar bij naburige gemeenten leerde dat de verspreiding van de huis aan huis WMO krant niet het gewenste resultaat opleverde. Dit, plus de eigen ervaring dat burgers die zorg en/of andere diensten nodig hebben informatie gaan inwinnen op het moment dat zij met de desbetreffende situatie te maken krijgen, maakte dat wij op dit voornemen zijn teruggekomen.

Ten tijde van de brief van de SP fractie waren de folders nog niet verspreid. In de laatste week van januari 2007hebben alle huidige en voormalige gebruikers een folder toegestuurd gekregen.

Instanties die folders nodig hebben kunnen altijd een verzoek aan de gemeente doen voor toezending van meer folders. Zij kunnen hiervoor het Zorgloket benade-ren die daar verder zorg voor draagt.

Inmiddels blijkt dat het Zorgloket laagdrempelig is, waardoor nieuwe gebruikers snel hun informatie weten te verkrijgen.

Enkhuizen, 27 februari 2007

Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van E n k h u i z e n
Namens dezen,