AMBULANCES OVERSCHRIJDEN IN TOENEMENDE MATE AANRIJTIJDEN ENKHUIZEN

15 februari 2007

AMBULANCES OVERSCHRIJDEN IN TOENEMENDE MATE AANRIJTIJDEN ENKHUIZEN

De Provincie Noord-Holland heeft tussen mei 2005 en november 2006 de aanrijtijden van ambulances laten onderzoeken. Aan de hand van een uitgegeven persbericht wordt nu naar buiten gebracht dat het gros binnen de 15 minuten ter plekke is, en er een positieve ontwikkeling gaande is, maar dit geldt niet voor Enkhuizen.
Schijn bedriegt ook hier weer.......

Het bewuste persbericht strookt niet met de werkelijkheid die wij in Enkhuizen ervaren, en die werkelijkheid is dat de situatie eigenlijk alleen maar is verslechterd. Het onderzoeksrapport PvAII toont pijnlijk aan dat Enkhuizen, Wervershoof en Drechterland te maken hadden met een stijging in het aantal overschrijding van de 15 min. grens.

Voor Enkhuizen zien de cijfers er als volgt uit:

In 2005 waren er 246 ritten, waarvan 54 de 15 min. overschreed. Dat komt neer op 21,95%.
In 2006 was er een flinke stijging in het aantal ritten: 246 stuks, waarvan 101 " te laat " arriveerde, dat resulteerde in 23,54%.

Dit is zorgwekkend en zeker niet van de laatste tijd, dit probleem doet zich al jarenlang voor en er veranderd niets ten goede.
De SP is altijd voorstander geweest om een eigen ambulancepost in Enkhuizen te srealiseren, vanuit de volgende gedachte dat :

1. Enkhuizen in rap tempo "vergrijst" wat natuurlijk vraagt om snelle en adequate hulp.
2. Enkhuizen jaarlijks heel veel toeristen ontvangt
3. Enkhuizen "grenscorrectie" wenst mbt de dijk naar Lelystad. Het aantal ongelukken en de locaties waar deze zich voordoen, brengt ook een verantwoordelijkheid met zich mee in het licht van veiligheid.
Voordat men gaat onderhandelen over grenscorrecties moet het ambulanceprobleem worden opgelost.

Een dergelijk ambulance-uitrijpunt zou toch mogelijk moeten zijn in samenwerking met bijv. Andijk/Stedebroec, de Provincie en zorgverzekeraars?
Het draait er volgens ons om hoe overtuigend ben je als gemeente in het aantonen van een noodzaak?

Wat teleurstellend is dat de ChristenUnie, die in het College heeft plaatsgenomen, ons standpunt deelden voor een ambulancepost, en dit ook in hún verkiezingsprogramma hadden staan.
Helaas was daar in het Collegeprogramma niets van terug te vinden, blijkbaar was dat wisselgeld.
Wel heeft de wethouder tot nu toe na meermale overleggen te hebben gehad met de Provincie, nog geen resultaat kunnen boeken, wat jammer is. Maar met de conclusies van het PvAII in de achter of binnenzak heb je als gemeente een heel goed argument in huis lijkt ons om de druk op de voeren en via het Rijk een vergunning aan te vragen in het kader van de Wet Ambulancezorg.
We beseffen dat dit allerminst een makkelijke opgave is en zal zijn, maar de tijd is nu rijp om spijkers met koppen te slaan.