SER verdedigt allochtone AOW'ers

11 oktober 2006

SER verdedigt allochtone AOW'ers

De overheid moet allochtonen met een onvolledige AOW te hulp schieten. Deze oproep deed voorzitter Alexander Rinnooy Kan van de Sociaal-Economische Raad (SER) dinsdag bij het Nationaal Pensioendebat in Rotterdam. Hij voorspelde dat anders 'de nieuwe armoedigen zich snel zullen aandienen'.

Doordat migranten vaak op latere leeftijd naar Nederland zijn gekomen, hebben ze maar gedeeltelijk AOW-rechten opgebouwd. Om een volledige oudedagsvoorziening van de staat te krijgen, moet iemand tussen zijn 15e en 65e verjaardag in Nederland hebben gewoond.

Inkopen
De gemiste jaren kunnen mensen inkopen bij de Sociale Verzekeringsbank (SVB), maar dat kost volgens Rinnooy Kan veel geld. Bovendien doen volgens hem veel allochtonen laagbetaalde arbeid. De SER, waarin werkgevers en vakbeweging zitten, heeft dit 6 jaar geleden al eens aangekaart. Daar heeft de politiek volgens de SER-voorzitter niks mee gedaan.

Petitie
De vakcentrale FNV, de ouderenbond ANBO en het Landelijk Overleg Minderheden (LOM) overhandigden dinsdag nog 8.000 handtekeningen met een petitie aan Tweede Kamerleden om hen te overtuigen dat immigranten sneller recht moeten krijgen op AOW.

AOW-gat
Van de 2,5 miljoen mensen die AOW krijgen, hebben er 380.000 te maken met een AOW-gat. Het gaat vooral om gastarbeiders die in de jaren 60 en 70 naar Nederland kwamen.

Europese regels
FNV-voorzitter Agnes Jongerius pleitte ervoor om de tijd dat mensen in Nederland moeten wonen voor een volledige AOW, te bekorten van 50 tot 40 jaar. Maar volgens CDA-Kamerlid Gerda Verburg is dat lastig te regelen en waarschijnlijk ook in strijd met Europese regels.

Begroting
Verburg zegde wel toe het probleem van het AOW-gat in de Tweede Kamer te zullen aansnijden bij de behandeling van de begroting Sociale Zaken later deze maand.

Makkelijker
Zo kan het volgens Verburg makkelijker gemaakt worden om extra AOW in te kopen. Of dat mensen kunnen doorwerken na hun 65e om meer oudedagsvoorziening op te bouwen. 'De SVB kan misschien ook betere voorlichting geven en gemeenten melden wie een onvolledige AOW ontvangt en recht heeft op aanvullende bijstand.'

Bron:SER
Gepost door:S.Quasten