moedige moeders

8 mei 2006

moedige moeders

Moeders vormen front tegen cocane

Moeders slaan overal in Nederland de handen ineen in de strijd tegen de cocaneverslaving van hun kinderen. De lokale werkwijze van de Moedige Moeders in Volendam blijkt zo succesvol dat op tal van andere plaatsen vergelijkbare initiatieven van de grond komen.
De Volendamse Gary Kok, die anderhalf jaar geleden het massale cocanegebruik in het dorp aan de kaak stelde, werd zo overspoeld met reacties dat ze trainingen is gaan geven en een draaiboek schreef waarmee andere moeders aan de slag kunnen. In Wieringen, Spakenburg en Dedemsvaart zijn al afdelingen van de Moedige Moeders (MM) opgericht, moeders uit onder meer Purmerend, ENKHUIZEN, Bernheze en het Westland hebben plannen.

Een op de twintig scholieren heeft op zijn minst weleens gexperimenteerd met harddrugs als cocane of xtc. Coke wordt steeds populairder als uitgaansdrug. De moeders zijn slecht te spreken over de reguliere hulpverlening die volgens hen teveel op afstand zit.
De moeders uit de regio kennen elkaar, herkennen de problemen en kunnen snel oplossingen bedenken, vat oprichter Jetty Bak van de MM in Wieringen de succesformule samen. In Volendam zijn al ruim vijftig jongeren afgekickt. Dorpelingen helpen elkaar. Binnenkort wordt in het dorp een zogeheten halfway home geopend, waar verslaafden na een korte periode in een kliniek terecht kunnen zodat ze niet hun baan en huis kwijtraken.

Dedemsvaart heeft in navolging van Volendam preventie-ouders die de basisscholen in de buurt hebben benaderd. Als je pas met tieners aan de slag gaat, ben je te laat, zegt Janny Ritfeld, een van de initiatiefnemers. De Spakenburgse moeders willen een crisisopvang voor jongeren die thuis niet meer te handhaven zijn.
Het probleem is groot en het is overal, zegt Bak. Ze wordt gebeld door moeders uit de hele regio met dezelfde verhalen. Kinderen van 12, 13 jaar die hun eigen ouders bedreigen. Jongeren die afglijden op school, die torenhoge schulden hebben. Van scholieren hoorde ze dat de lockers op de middelbare scholen worden verkocht aan dealers, zodat die er kunnen handelen.

Bron: Volkskrant 05-05-2006