h

Beter laat dan nooit, verslag debat 11 april 2006

23 mei 2006

Beter laat dan nooit, verslag debat 11 april 2006

Politiek debat naar aanleiding van het coalitieakkoord 11 april 2006

Mevrouw Quasten (SP) kijkt terug op een teleurstellende afvalrace. De Socialistische Partij was zeer teleurgesteld, omdat zij als snelst groeiende partij volledig buiten de coalitiebesprekingen werd gehouden. Democratisch gezien werd hierdoor de SP-kiezers onrecht aan gedaan.

De eerste onderhandelingen vonden plaats met de CU, hoewel die partij in eerste instantie aangaf geen interesse te hebben. Vervolgens kwam het CDA in beeld, terwijl deze partij bij de laatste verkiezingen wederom stemmen had verloren. Op een nette manier trok die partij zich uit de onderhandelingen terug. Toen werden onderhandelingen met de VVD/D66 volgens ne en de PvdA een instabiele partij! gestart, die uiteindelijk op niets uitliepen.

De heer Van der Veen (PvdA): Ik heb benadrukt dat niet wj maar de NE-onderhandelaars de VVD/D66 hebben uitgenodigd!

Mevrouw Quasten (SP): Goed, maar aangezien ne en de PvdA gezamenlijk onderhandelingen voerden, zou het merkwaardig zijn als de PvdA-fractie niet van de uitnodiging aan andere partijen op de hoogte was gesteld.

(Mevrouw De Munnik komt ter vergadering.)

Hoe dan ook, de CU kwam opnieuw in beeld en toen bleek die partij haar standpunt 180 te hebben gedraaid. De Socialistische Partij is teleurgesteld dat van de CU-speerpunten zoals ambulancepost, fulltime huisartsenpost, hospice of daklozenopvang helemaal niets in het coalitieakkoord of de programmabegroting is terug te vinden.

Coalitieakkoord. Naar de toekomst kijkend is de SP-fractie verheugd dat dit geen dichtgetimmerd akkoord is. Heel prettig, want in dit flinterdunne en oppervlakkige akkoord mist de fractie essentile onderdelen, bijvoorbeeld ouderenwelzijn, jeugd- en jongerenbeleid. Voor de SP-fractie en de andere partijen zijn er, gelukkig, voldoende kansen en mogelijkheden om wezenlijke punten in te brengen. Hopelijk zal de komende raadsperiode een open, sociaal en constructief karakter hebben. Over het akkoord moeten de volgende op- en aanmerkingen worden gemaakt.

Openbare orde en veiligheid. De fractie is niet gelukkig met de tekst over openbare orde en veiligheid. Hierin wordt gesproken over stadswachten die, met behoud van uitkering, werkervaring kunnen opdoen. Die mensen dienen een gedegen opleiding te krijgen om vervolgens tegen een gangbaar loon een reguliere baan te krijgen. Voor de motivatie en structuur is dat beter. Het is een ongewenste ontwikkeling dat de gemeente op deze manier goedkope arbeidskrachten werkervaring laat op doen om de betrokkenen vervolgens af te danken.

Cameras. Ook de mogelijke plaatsing van cameras op, bijvoorbeeld bedrijventerreinen en in uitgaansgebieden, is een hot item. Dat is een zaak van het bedrijfsleven en de horeca die de daaraan verbonden kosten zullen moeten dragen.

Samenwerking met private beveiligingsbedrijven. In het akkoord wordt gesproken over samenwerking met private beveiligingspartners. Een wat onbegrijpelijke tekst, omdat op dit gebied al geruime tijd met de firma Schaaf Beveiliging en Bewaking wordt samengewerkt.

Wethouder Franx (NE): Jawel, maar ook afzonderlijke ondernemers werken met verschillende beveiligingsbedrijven. Misschien is het mogelijk dat een samenwerkingsverband kan worden gesloten, zodat gemeente, ondernemingen (op het industriegebied) en horeca met n bedrijf in zee kunnen gaan. Zon constructie is goedkoper en efficinter.

Mevrouw Quasten (SP): Dat is een betere uitleg dan in het coalitieakkoord staat.

Coffeeshopbeleid. Een ander groot probleem is het coffeeshopbeleid. Feitelijk is sprake van een spagaat, enerzijds een gedoogbeleid ten opzichte van de coffeeshops en anderzijds het verbod op het telen van marihuana. De vraag rijst hoe een gedoogde shop aan zijn producten moet komen.

Zorg en welzijn. De PvdA-fractie bracht zo-even naar voren zeer tevreden te zijn met de sociale paragraaf, de SP-fractie deelt deze mening niet. Die paragraaf mist concrete zaken zoals een armoedebeleid. Gegevens van het CBS[1] wijzen uit dat in Enkhuizen 7,4% van de bevolking onder het sociale minimum leeft. Naar verwachting zal dit percentage oplopen en vooral kinderen zijn de dupe van deze ontwikkeling. Een iets beter uitgewerkte visie zou zker niet hebben misstaan.

WMO. Invoering van de WMO[2] is een vanuit Den Haag opgelegde verplichting en niet, zoals in het akkoord is vermeld, een zaak van de gemeente. Hier ontbreekt het begrip onafhankelijk loket. Tijdens het ouderendebat is dit aan de orde geweest en toen is beslist dat voor de WMO een onafhankelijk loket moet worden ingesteld. Alle betrokken organisaties geven hieraan de voorkeur.

Wijkraden. De SP-fractie staat positief tegenover de voorgenomen uitbreiding van het aantal wijkraden, maar maakt wel een kanttekening. Om de wijkraden op een deugdelijke manier te kunnen aansturen, moet met spoed een opbouwwerker worden aangesteld. Overigens zou eerst een evaluatie van de bestaande wijkraden moeten plaatsvinden, om de succes- en faalfactoren in kaart te kunnen brengen. Daarna kunnen de nieuwe wijkraden op een goede manier van start gaan. De aanstelling van buurtregisseurs is van later zorg, maar is wel iets dat de fractie graag zal zien.

Beheer Peperstraat en IJsselzand. Spreeksters fractie vindt het vermoeiend om steeds te moeten herhalen dat, wettelijk gezien, het beheer van het pand aan de Peperstraat en het wijkcentrum IJsselzand niet door een woningcorporatie mag worden uitgevoerd. Hier bedoelt men waarschijnlijk de welzijnsstichting Breedband.

Infrastructuur en verkeer. In het merendeel van de punten betreffende de infrastructuur kan de SP-fractie zich vinden. Met name het parkeren, het weren van zwaar verkeer en het onderzoek naar mogelijkheden omtrent gratis busvervoer zijn punten waarmee ingestemd kan worden. Dit geldt nt voor het betaald parkeren in de binnenstad.

Prima dat de toegankelijkheid voor ouderen, mensen met kinderwagens enzovoort wordt aangepakt. Hopelijk blijven de voornemens op dit gebied niet beperkt tot de woonzorgzones, zodat iedereen zich overal veilig kan verplaatsen.

Bestuur en organisatie. Het ontwikkelen van een visie tot 2030 is niet realistisch. Dit ambitieniveau moet drastisch naar beneden worden bijgesteld.

Centrale huisvesting. De SP-fractie is zeker niet gecharmeerd van het voornemen tot een nieuwe centrale huisvesting te komen. Eerst moet met deugdelijke cijfers worden aangetoond dat die een meerwaarde heeft. De huidige plannen zijn gericht op prestige, niet op prestatie en dus geldverspilling.

Regio. Een versterkt Enkhuizen moet door samenwerking tot stand kunnen komen en eventueel moet de burgers door middel van een referendum naar hun mening worden gevraagd.

Vakantiewoningen. Dit is n van de punten waarop de fractie van de Socialistische Partij is afgeserveerd, zodat het sp-standpunt bekend mag worden verondersteld.

Passantencamping. De term passantencamping in welke omvang dan ook is zeer vaag. Drie tenten? De huidige situatie handhaven? Uitbreiding? Dat wordt nog een discussiepunt.

Kleine ondernemers. Opvallend is dat de kleine ondernemers, een essentile groep voor de economie van Enkhuizen, in dit stuk niet worden genoemd, alhoewel zij met moeilijke tijden worden geconfronteerd. Graag de nodige aandacht voor deze groep.

Middelen. Het stukje tekst onder het kopje Middelen wekt een onbehaaglijk gevoel op. De burgers worden op allerlei gebieden op kosten gejaagd, zie de tekst over de Ozb[3]; die lijkt een soort ontsnappingsclausule. Het falen uit het verleden mag geen aanleiding zijn om onder het mom van kostendekkende maatregelen de tarieven te verhogen en zo de burger op kosten te jagen.

Wethouder Franx (NE): Voorgesteld wordt een sober financieel beleid te voeren. De burger is in de afgelopen bestuursperiode nt extra belast. Als dat volgens u wl het geval is, hoor ik dat graag! Het huidige beleid moet worden voortgezet, want dat resulteert in meer inkomsten, betere service en lagere lasten.

Mevrouw Quasten (SP): In het coalitieakkoord wordt uitdrukkelijk gesteld dat onder bepaalde omstandigheden van het huidige, kostendekkende beleid kn worden afgeweken.

Wethouder Franx (NE): Bijstellingen zijn zowel naar bven als naar benden mogelijk.

Mevrouw Quasten (SP): De ervaring leert dat vrijwel altijd bijstellingen naar bven plaatsvinden!

Ten slotte. Tijdens de verkiezingsstrijd hadden alle partijen de mond vol van termen als dichter bij de burger en democratie. Hiervan is niets in het coalitieakkoord terug te vinden. Hoe in de afgelopen weken is gesproken over het Verlaat, is niet de manier om de burger bij de beleids- en besluitvorming te betrekken.

U bent hier