Het gekkenplan

28 mei 2006

Het gekkenplan

Enkhuizen is een mooie toeristische stad. Het is daarom helemaal niet zo gek om op toerisme in te zetten. In een stuk in het havenmagazine werd al geopperd dat Enkhuizen een soort "St. Tropez van de Lage Landen" zou moeten kunnen worden. Wellicht is dat iets t optimistisch, maar inzetten op de zeilvaart, de havens en nautische bedrijvigheid ligt in Enkhuizen voor de hand.

In de discussie over het vlekkenplan buitelen de superlatieven over elkaar heen. Helaas worden sommige argumenten wel al te makkelijk gebezigd. Dat het uiteindelijk een politieke keuze betreft, is natuurlijk logisch, maar de SP zet graag enkele feiten, vragen en overwegingen nog een keer op een rij:

Maar wat is nou een kenmerk van de zeiler? Inderdaad
In het plan wordt gesproken van een Enkhuizer Zand dat k voor de Enkhuizers moet blijven. Maar waar is dan de impuls voor het openbare gebied!? Een groot deel van de openbare ruimte blijft weliswaar intact, maar doe er nou wat moois mee voor alle inwoners van Enkhuizen. Daarnaast is ook nog eens het voornemen om betaald parkeren in te voeren voor openbare parkeerruimte. Geen goede zaak en een drempelverhogende maatregel. Moet ik met mijn vier kinderen maar op de fiets als ik een dagje naar het strand wil, tenminste als ik niet geld kwijt wil zijn aan parkeergeld

Overigens vind ik het plan voor sprookjeswonderland prima. Het parkeren kan ook best goed geregeld worden middels bijvoorbeeld parkeermunten.

Het college is nogal tevreden over het feit dat er zes plannen lagen en dat hier "het beste" uit gekozen is. Maar waarom heeft het college vooral uit n plan geleend, plus aanvulling van een stukje van een ander? Zo staat in het eigenlijke raadsvoorstel geschreven dat een indirect voordeel is dat "een landelijke uitstraling....professionele landelijke verhuurder". Is er -ondanks dat het hier gaat om aanpassing van het vlekkenplan- toch niet een redelijk gevormd idee over de daadwerkelijke invulling van het plan.
Verder is een plan mr dan de som van de delen. Wie garandeert dat shoppen kan? Het is toch een integraal plan? De motor van Honda plus een chassis van Ferrari; werkt dat? Dus.een haalbaarheidsonderzoek zou logisch zijn.

Nu ik het toch heb over een haalbaarheidsonderzoek. Het vorige onderzoek van OPP heeft veel gekost, beviel niet en wordt nu negatief beoordeeld. Zo is het verslag volgens het college te conservatief in haar ramingen. In een begroting is dit blijkbaar goed, hier opeens niet. Tegelijkertijd worden de rapporten van marktpartijen klakkeloos gevolgd en worden toekomstige inkomsten alvast gekapitaliseerd om maar op nul uit te komen.
Waarom worden ramingen van marktpartijen zonder meer geloofd, terwijl zij ook een duidelijk belang hebben bij het geheel?

Ook financiel gezien wordt het recreatiepark als een belangrijke kostendrager beschouwd. Steeds wordt echter benadrukt hoeveel heil een dergelijk park aan Enkhuizen kan leveren. Nogmaals: het park draagt de kosten van onder andere zichzelf. Veel pluspunten zijn al mee genomen bij het dekken van de kosten. Veel andere voordelen kunnen k op een andere manier bereikt worden, gewoonweg door andere keuzes te maken op het gebied van toerisme. Je moet dus niet zeggen dat een dergelijk park Enkhuizen veel gaat opleveren, aangezien veel opbrengsten nodig zijn om het berhaupt te kunnen betalen.
Welke UNIEKE voordelen levert de vestiging van een park volgens het college op?

Een volgende stap in het gehele plan voor Enkhuizer Zand zou een geo-morfologisch onderzoek zijn. Het lijkt ons dat sowieso eerst bekend moet zijn hoe de morfologie in elkaar zit, voordat je ook maar instemt met een wijziging van het plan.
Waarom wordt niet eerst een onderzoek gedaan, dit moet nl. tch gebeuren als je iets wilt doen aan bijvoorbeeld het strand?

In de oorspronkelijke bestuursopdracht wordt gesproken over de wens voor politiek en maatschappelijk draagvlak. Dit laatste spreekt ons zeer aan. De wethouder beweert dat er draagvlak is. Misschien wel, maar het plan is nu toch ook sterk aangepast. Het lijkt ons een goed idee om de burgers van Enkhuizen dan ook te vragen wat zij er van vinden, bijvoorbeeld middels een referendum, enquete of een politiek caf. Weten we dat tenminste zeker.

Kortom, veel onduidelijkheden. Het vlekkenplan mt een groot gebied voor recreatiewoningen is volgens ons weggegooid geld.