Raadsbrief SMC

25 mei 2011

Raadsbrief SMC

Kort na deze open brief van Onze Zorg, met terechte punten van zorg en een oproep aan de raad om kritisch te blijven kijken naar het project, ontvingen we een raadsbrief die inging op 1 van die zaken (hieronder geplakt). Maar er zijn inderdaad meer zaken die zorgwekkend zijn, waaronder:
- Recht op eerste koop van de parkeergarage, en het bedrag dat daarmee drukt op de zogenaamde winst.
- De niet ingevulde m2 Kiddy World, en parkeernorm voor praktijken op de wachtlijst.
- De geheimhouding waarvan niet is afgesproken wanneer die wordt opgeheven.
- Een vervuild parkeerterrein dat door de gemeente moet worden gesaneerd. Gaat dat lukken voor het bedrag dat er voor staat?

BRIEF VAN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS
SOCIAAL MEDISCH CENTRUM VIJZELSTRAAT

Aan de voorzitter van de gemeenteraad

Geachte voorzitter,

Eind april is het bestemmingsplan De Vijzeltuin door een uitspraak van de Raad van State onherroepelijk geworden. Het lag in ons voornemen om een dezer weken een bestuurlijk overleg te organiseren met M.J. De Nijs Care B.V. (hierna: De Nijs) om te spreken over de aanpak van de bouw (planning, fasering e.d.) en vervolgens u als raad hierover te informeren.
Eind vorige week ontvingen wij echter een signaal van Zorggroep Wilgaerden (hierna: Wilgaerden) dat door een wijziging in het vergoedingssysteem van de AWBZ-gelden, de exploitatie van de nieuw te realiseren PG-woningen in het project De Vijzeltuin, nog niet rond is. Deze wijziging welke door het regionale Zorgkantoor, belast met de verdeling van de AWBZ-gelden, kenbaar is gemaakt, kwam ook voor Wilgaerden als een verrassing. Dit signaal is voor ons aanleiding geweest om op zeer korte termijn hierover een overleg te starten met zowel Wilgaerden als De Nijs. Dit eerste overleg heeft gisteren (dinsdag 24 mei 2011) plaatsgevonden.
Het doel van dit eerste overleg is vooral geweest om de nieuwe informatie waar Wilgaerden op dit moment over beschikt, met elkaar te delen, daar over en weer vragen over te stellen en een vervolgprocedure met elkaar te bespreken om tot een oplossing te komen voor de ontstane situatie. Een vervolgoverleg tussen
Wilgaerden en het Zorgkantoor over de te verwachten vergoedingen, is de eerste stap in dit proces. Direct hierna (begin juni) komen de drie partners opnieuw bij elkaar om vervolgstappen te zetten. Hoewel het bestemmingsplan onherroepelijk is geworden en er normaal gesproken dus op zeer korte termijn met de bouw gestart zou kunnen worden, zou de nu ontstane situatie tot enige vertraging kunnen leiden. Of dit ook feitelijk zo is, is onzeker.
Doordat er nog geen duidelijkheid bestaat over een oplossingsrichting en overigens ook niet kan bestaan, daarvoor is de situatie nog veel te vers, hebben wij u met deze raadsbrief actief willen informeren. Wij realiseren ons daarbij dat wij u op dit moment niet meer kunnen melden dan dat wij het overleg direct met onze partners hebben gestart en dat wij dit overleg voortvarend zullen voortzetten.

Enkhuizen, 25 mei 2011
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders van E n k h u i z e n
Namens dezen,