Commissie & raad: parkeren

9 december 2010

Commissie & raad: parkeren

Wederom heeft ons voorstel (samen met LQ) om het parkeren terug te draaien geen meerderheid gehaald.

Een indruk van het niveau van de vergadering:

Nieuw Enkhuizen vond dat een foto van de straat waarin ik woonde en veel auto's wel genoeg "evaluatie" was om het nut van het vergunningensysteem aan te tonen. Wat een onzin; als bewoner van Plan Zuid weet ik als geen ander dat er overdag geen probleem is en dat pas als de vergunningen niet meer nodig zijn de druk groot wordt. Vind je het gek in een historische binnenstad. Parkeerdrukmetingen a 5000 euro per stuk die pas na invoering zijn uitgevoerd geven ons geen kans meer om het effect goed te meten. Er ontstond ook nog eens gekissebis over de Zilverstraat. Een idee dat we al lange tijd geleden noemden. Nieuw Enkhuizen vond dat idee "gejat". Naar nu blijkt bedoelt NE dat ze al in 2004 of eerder hetzelfde opperden. Zou kunnen, maar waarom ze vanaf 2006 dat idee nooit meer omarmden, kwam een antwoord die neerkwam op "timing". Aha, nu begrijp ik het een voorstel is goed getimed als het van NE komt, maar niet als het van de SP komt.

Partijen als CU-SGP en de PvdA waren consequent maar zagen wat ons betreft toch echt te veel "hoop" in het gedraai van de collegegebonden partijen. VVD/D66 draaide bijvoorbeeld om de hete brij heen: ze zinspeelde op het wellicht toch maar invoeren van waar je eigenlijk niet voor ben.

Duidelijk is dat doel en middel allang uit zicht verdwenen zijn. Dit schijnt een middel te zijn om het doel autoluw dichterbij te brengen. Klinkklare onzin. Voor een niet werkend systeem betalen we grof geld, waarbij 10 minuten voor 10 -nadat we er weken om vroegen- pas een specificatie van de inkomsten en opbrengsten kwam. Alleen om die reden al moet je een legesvoorstel nooit steunen. Al was het maar omdat verschillende tarieven voor een 1e en 2e vergunning al in tegenspraak is met het begrip leges. Ook mogen handhaving, toezicht en controle niet worden meegenomen in de tarieven. Het samenhangende voorstel van onze zijde was sterk gebaseerd op wat in het XTNT rapport stond. Sterker nog, het heeft grote gelijkenissen met 1 van de scenario's van het rapport.

Tijdens de vergadering kwam ik nog met een mondelinge motie betreffende alleen het intrekken van het besluit tot betaald parkeren, fase 2. VVD/D66, CDA, PvdA, GL en CU-SGP stemden wederom voor betaald parkeren. SP, LQ en NE tegen. Die laatste overigens na tijdens de vergadering nog voor, tegen, voor, tegen te zijn. Na de verkiezingen is er nog niet echt klare wijn door de collegepartijen geschonken. Wij blijven onverminderd met onze eigen, samenhangende voorstellen komen.