h

Parkeren: wie betaalt nou voor wat?

29 oktober 2010

Parkeren: wie betaalt nou voor wat?

Het interessante van dingen die niet goed gaan, is dat zowel voor- als tegenstanders er als kippen bij zijn om "hun gelijk" te halen. Neem maar eens het parkeren, en het feit dat volgens de najaarnota -in tegenstelling tot beide op 60000 euro begroot- zowel de uitgaven als de inkomsten veel hoger zijn. Zo wordt het parkeersysteem met 140000 euro inkomsten aan vergunningen tegenover 120000 aan kosten (waarvan een groot deel eenmalig) eigenlijk als melkkoe gebruikt. De PvdA constateert dit hier ook.

Zoals verwacht wordt dit gegeven echter gebruikt om het betaald parkeren maar weer van stal te halen. Akkoord, partijen die enerzijds dit systeem geweldig vinden en betaald parkeren niet willen, wel willen en weer niet willen, kunnen worden aangesproken op dit wispelturige gedrag. Kom alleen niet aanzetten met "SP, Lijst Quasten, CDA, VVD/D66 en Nieuw Enkhuizen hebben tot dusver nooit echt willen praten over de vraag op welke manier de kosten van het parkeren op een eerlijke manier kunnen worden doorberekend aan de bezoekers van Enkhuizen." als het om de SP gaat. De SP heeft in haar eigen voorstellen altijd aangegeven dat zij een lager tarief voor de vergunningen wou (niet principieel tegen, maar liefst wel een prestatieverplichting zodat daadwerkelijk een probleem wordt opgelost), en stelde voor langparkeren een gematigd tarief voor. Bij alle discussies werd elke keer weer verklaard waarom onze plannen "zogenaamd" niet realistisch waren, niet in de laatste plaats door een vermeend tekort in de dekking. Naar nu blijkt zou de boel best gesloten kunnen zijn met veel lagere tarieven en ook voor langparkerende bezoekers een tarief(je). Betaald parkeren in de binnenstad was en is niet nodig.

We delen het gevoel dat het hele parkeergebeuren slecht doordacht is, en gaan nog verder met de stelling dat het huidige systeem nou juist de problemen niet oplost. Nog gekker wordt het als al wordt aangekondigd dat van de gezamenlijke opbrengsten, naast NS-terrein, ook voor zaken als drempels en verkeersaanpassingen gaan worden gebruikt. Natuurlijk kun je dan redeneren "geen gezeur, iedereen arm" dus zowel bewoners als bezoekers op kosten jagen, zoals de PvdA wil. Wij draaien het liever om: voor een systeem dat geen problemen oplost zou deze ons ook zo weinig mogelijk moeten kosten. Nu lijkt het een ordinaire melkkoe waar ook uitgaven die zijdelings verband houden met het verkeersplan onder kunnen worden geboekt. Dat is zelfs zo als na de evaluatie verzachtende maatregelen worden genomen.

Ook deze kritische burger schrijft over het parkeren.

Verder:
- Voor de zomervakantie dienden we dit voorstel in.
- Dit is een zeer uitgebreid stuk van vlak voor de verkiezingen.
- Een chronologische lijst van allerlei zaken met weer veel extra verwijzingen van 2009 en eerder is hier te vinden.

U bent hier