Raadsvergadering 5 juli 2010

6 juli 2010

Raadsvergadering 5 juli 2010

Even in kort de vooral te betreuren beslissingen:

Drommedaris
Onderhouden binnen en buiten, dak verbeteren, veiligheid verbeteren. De 1.2 mln die hiervoor al was uitgetrokken was prima. Plus nog wat voor ontwerpen en dergelijke. GL, CU/SGP, VVD/D66, CDA en NE vonden dat niet genoeg. Zonder exploitatieplan moesten we maar geloven in het uitbreiden van de doelgroep. In moeilijk financiele tijden, en met de toezegging dat we er nog gewoon van af konden. 10-7 tegen ons voorstel, 7-10 voor het voorstel, waarmee aangenomen. Onvoldoende duidelijk werd vorr GL dat straks De Twee Wezen in het geding komt, en andere sociale voorzieningen, en bedenk dat aan het einde van het jaar de RSG nog zeven ton gaat vragen.

Parkeren
Vrijwel geen enkele animo voor ons consistente, coherente verhaal. De burger wil dat vergunningensysteem wordt aangepakt en eigenlijk afgeschaft. Dat wordt al niet erkend; er zijn maar kleine problemen en dus kleine oplossingen nodig. Niet dat de SP dan mag overkomen als de partij die dat geregeld heeft natuurlijk. Een in te stellen klankbordgroep werd omarmd maar lijkt nu te gaan worden gebruikt als schaamlapje voor geen maatregelen. Maatregelen die op zijn vroegst aan het einde van het jaar dan worden uitgevoerd. Met het grote gevaar dat de door het college veroorzaakte parkeerproblemen straks worden gebruikt om toch betaald parkeren in te voeren. De opmaat was gisteravond: zelfs het intrekken van het besluit betaald parkeren weer in te trekken, werd nu niet meer gesteund. Met 3 tegen 13 werd het voorstel verworpen.
CDA en NE zijn ondanks hun verkiezingsrethoriek VOOR betaald parkeren.

Cultuurnota
Werd omarmd door college, en daarna (dus) door iedereen. Prima.

Geheimhouding SMC
We vonden het nodig om de openbare bestuursopdracht te kunnen toetsen. Iedereen dan, niet alleen de raadsleden. Daarnaast was het college in haar raadsbrieven toch ook vrij duidelijk over sommige huurders en functies, daar gold het geheimhoudingsplicht blijkbaar nog niet. En dan ook de termijn: half mei de boel ontvangen en daarna pas 29 juni, kort voor de raadsvergadering, het voorstel. Diverse andere kleine voorstellen, zoals het afspreken wanneer de geheimhouding zou aflopen, werden niet aangenomen. We komen er -ondanks Jur Visser (CDA) die vond dat we slechte verliezers waren- nog veel vaker op terug. Weinigen merkten de discrepantie op tussen de zorg die zogenaamd helemaal rond was, en de geheimhouding omdat er sprake is van potentiele huurders. Het hele SMC gebeuren kan niet door de beugel. Met 10-6 werd geheimhouding besloten.