Het is weer die periode van de maand...

18 juli 2006

Het is weer die periode van de maand...

..dat wat halve zolen het weer hebben over "alle voordelen" die fusies bieden, aangevoerd door de kampioen fusies Borghouts, onze commissaris v.d Koningin. Het heeft me altijd erg verbaasd dat Groen Links zo vr fusies is.

Al tijden geleden heb ik al eens gegrasduind in alle aanwezige onderzoekem, en het blijkt dat de voordelen van gemeentelijke fusies schromelijk overdreven worden. Bestuurders neigen er overigens naar om het wel prima te vinden, omdat een grotere gemeente ook voor burgemeesters, wethouders, raadsleden en ambtenaren betekent dat er meer verdiend wordt. Want h, meer verantwoordelijkheid. Daadwerkelijk grote voordelen zijn echter moeilijk te vinden.

In het NHD toont onze burgemeester zich ook voorstander, maar dan wel "aangestuurd door de provincie". Datr lijkt me nou juist net wenselijk, een instituut dat ver van de burgers af staat, dat besluit dat er een fusie moet komen. Zo er al een al een fusie komt, dan moet deze "van onderen" komen; dat betekent m.i. referenda in de betrokken gemeentes, en als n gemeente nee zegt, helemaal geen fusie. Pas dan is er sprake van democratische besluitvorming en bij instemming voldoende draagvlak.

Als ik weer even terugkijk op het onderzoek (https://westfrieslandoost.sp.nl/dossiers.shtml#Fusies), dan blijkt uit alles weer eens dat veel betrokkenen de voordelen overschatten en de nadelen onderschatten. Het is veel beter om nauw samen te werken, hoewel gezegd moet worden dat Enkhuizen hier -terecht of onterecht- een slecht imago lijkt te hebben.

Kortom, bij deze een oproep aan voor- en tegenstanders van fusies om eens wat onderzoeken te lezen. Het is de moeite waard, al is het maar omdat het dogmatische "groeimodel" dan eens opzij wordt gezet.