Breedband: nav. de interpellatie

30 juli 2006

Breedband: nav. de interpellatie

In de laatste vergadering kwam een interpellatie inzake Breedband aan de orde. Zoals de afgelopen anderhalf jaar wel vaker gebeurde, kwamen allerlei drogredeneringen langs. Kort nog iets over de genoemde argumenten:

1. Regievoering
Vaak hoor ik in de discussies de volgende motivering: de gemeente moet de regie houden over welzijn in Enkhuizen. Helemaal mee eens. Echter, in de discussies in de afgelopen jaar is ook vaak de autonomie van de woningbouwcorporatie genoemd. Prestatieafspraken zouden moeten verzekeren dat de corporatie doet wat we willen; we maken daar dus gewoon afspraken over. Maar hoe zit het dan met de formele kant van de zaak? Dan kan de gemeente weinig afdwingen; iets dat eigenlijk met zoveel woorden ook steeds in de Breedbandkwestie gezegd is. Kortom, minder regie voor de gemeente als welzijn bij de woningbouwcorporatie hoort.
2. En loket en belangenverstrengeling
Ook wordt vaak het streven van de gemeente om diensten in n loket onder te brengen genoemd, als uitleg voor de huidige gang van zaken. Deze heilige aanpak verzekert zogenaamd meer efficiency en gemak voor de burger. Ik wil hierbij wijzen op de gereedschapskist van het www.wmoloket.nl. Hier wordt duidelijk gesteld dat een loket onafhankelijk moet zijn en vrij van (de schijn van) partijdigheid. Als voorbeeld wordt de woningbouwcoporatie genoemd die andere taken aanbiedt.
3. We moeten het niet over personen hebben, maar het beste voor Enkhuizen doen.
Allicht, dit argument wordt vaak aangehaald als we ook maar durven om het gedrag van dhr. Draaisma, directeur van de woningbouwcorporatie, aan de kaak te stellen. Raar dat dat niet mag. Immers, dhr. Draaisma is verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de woonstichting. En hiervan hebben we in 1. al vastgesteld dat de gemeente de regie in handen moet houden. Conclusie: natuurlijk mogen we iets te zeggen over de bestuurder van deze organisatie. Het wordt ng gekker als degenen die hard roepen dat het niet over personen mag gaan, vervolgens wel dhr. de Jager (interim directeur Breedband) aanhalen. Die heeft volgens sommigen nl. aangegeven niet (meer) te willen en kunnen samenwerken met Woondiensten. Voor het gemak worden dan soortgelijke acties (14 juli 2005, toen WDE uit de stuurgroep stapte, n een brief van februari 2006 waarin WDE nogmaals zegt niet samen te kunnen en willen werken met Breedband) van WDE's zijde "vergeten".
Dat riekt wel degelijk naar partijdigheid.
Ook blijft het bizar dat nog niets gedaan is aan de noodkreet van de wijkraden. Volgens de nota van de gemeente over wijkraden moet de gemeente wijkraden tijdig informeren over voor hen belangrijke zaken. Aangezien in diezelfde nota het belang van de opbouwwerker benadrukt wordt, is het toch raar dat de wijkraden al maandenlang zonder zitten. Ook onze fractie heeft hier meermalen op gewezen. Kortom, ook her zit de gemeente wr fout. Dus, wijkraden, niet iedereen zal er blij mee zijn, maar zoek vooral de publiciteit!